Vestas - omverden og konkurrence

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 2
  • 889
  • PDF

Vestas - omverden og konkurrence

Opgaven kommer omkring følgende punkter:

1. Gør rede for hvordan relevante omverdensforhold kan påvirke Vestas.
2. Analyser Vestas konkurrencesituation på det amerikanske marked.
3. Diskuter Vestas muligheder for at fastholde sin konkurrencemæssige position på det amerikanske marked.
4. Diskuter Vestas muligheder for at fastholde sin konkurrencemæssige position på det amerikanske marked.

Uddrag

Omverdensmodellen giver en god oversigt over nær og – fjernmiljø, som viser relevante omverdensforhold til Vestas. Vi kan derefter bedømme hvilke elementer der kan påvirke Vestas mest muligt.
Nærmiljøet forstås de aktører som er kunder, Konkurrenter, leverandører og mellemhandlerne. De aktører har en daglig kontakt med virksomheden og kan i et vist omfang i stand til at påvirke. F.eks. Kunder kan påvirke Vesta på mange måder. Omsætningen, omdømme osv. Men Vesta kan påvirke kunder ligesom at reklamation kan påvirke ens dømmekraft.
Det der dog kan påvirke Vestas mest muligt er fjernmiljøet, den uafhængige omverden. Fjernmiljøet kan defineres som de faktorer, som virksomheden ikke har kontrol over og som derfor må tilpasse sig eller søge at udnytte. Et eksempel, verden ser miljøet betydning mere alvorligt end aldrig før, hvilket Vestas udnytter og øger deres fortjeneste.
Vestas har en vis kontrol over nærmiljøet og kan derfor kontrollere skaderne eller fortjenesten i en vis grad. Fjernmiljøet kan dog ikke kontrolleres. Hvilket vil sige at fjernmiljøet kan påvirke Vestas mest muligt på en .... Køb adgang for at læse mere

Vestas - omverden og konkurrence

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.