Ungdom og Identitet

  • STX 3.g
  • Psykologi B
  • 10
  • 4
  • 1156
  • Word2007

Ungdom og Identitet

Problemformulering

I det senmoderne samfund er vi selv med til at skabe vores egen identitet. Medierne og andres anerkendelse former vores identitet som aldrig før. Men hvad har denne udvikling ført til og hvorfor?

Indhold

Problemformulering
Præsentation af problemstillingen
Præsentation af psykologisk viden og teori
Analyse
Konklusion og diskussion

Uddrag

Præsentation af problemstillingen
Bilag 1: ”Mig, mig, mig! Er du klar til at se dig selv i øjnene?”
Dette materiale lægger op til, at man ser på, at det senmoderne samfund er vi mere og mere med til at skabe vores egen identitet, og vi tilpasser os efter hvilke sociale arenaer, vi indgår i. Samtidig er der fokus på manglende selvtillid og selvværd.

Bilag 2: ”Vore piger i skønhedsburka”
Dette materiale lægger op til, at man ser på, at der bliver stillet højere og højere krav til unge piger om deres udseende. Tidens skønhedsideal påvirker pigernes selvværd på en måde, der har alvorlige konsekvenser som spiseforstyrrelse eller depression.
Præsentation af psykologisk viden og teori
- Erik H. Eriksons teori om:
o 8 udviklingsfaser
o identitetsdannelse
 Jeg-identitet/identitetens lodrette dimension
 Social identitet/identitetens horisontale dimension... Køb adgang for at læse mere

Ungdom og Identitet

[12]
Bedømmelser
  • 07-04-2014
    Den er god og brugbar
  • 14-04-2014
    Rigtig gode noter, der sagtens kan bruges!
  • 02-05-2017
    Givet af 3.g'er på STX
    Ikke særlig brugbart :)
  • 11-11-2016
    Virkelig dårligt skrevet - meget lavt niveau.