Delopgave A: Udkantsdanmark | Samfundsfag A

  • STX 3.g
  • Samfundsfag A
  • 7
  • 5
  • 2220
  • PDF

Delopgave A: Udkantsdanmark | Samfundsfag A

Besvarelse af opgave A2 og A3 om Udkantsdanmark fra stx eksamenssættet fra august 2011 "Center-periferi".

Først undersøges hvad man af materialet i bilag A1 kan konkludere om de regionale forskelle i Danmark. Derefter diskuteres hvorvidt det ønskeligt og muligt at mindske regionale forskelle ad politisk vej.

Lærers kommentar

God opgave, mangler lidt teori.

Studienets kommentar

Kommentarer til opgave A2:
- Husk at gengive de mest centrale tal fra tabellerne. Det vil sige, at det er en god idé at skrive, at fx arbejdsstyrken i udkantsdanmark er faldet fra X procent til Y procent.
- Opgaven har et stort fokus på unges valg af bopæl, men problemerne med udkantsdanmark handler også om andre aldersgrupper.
- Opgaven er opbygget sådan, at først kommenteres figur 1, så tabel 1, så figur 2, osv. En bedre opgave sørger også for at læse på tværs af tabellerne, fx: "Når figur 1 siger dette og tabel 1 siger dette, så betyder det..."
- Opgaven mangler henvisninger til teori og samfundsfaglige begreber. Her kan man godt gøre det bedre.

Kommentarer til opgave A3:
- Det er en god idé at bruge lidt plads på gengive argumenterne i bilaget.
- Opgaven mangler at fokusere lidt mere på, om det er muligt at mindske forskelle gennem politisk handling? Kan fx det offentlige være med til at regulere og omfordele, så det bliver mere attraktivt at bo i udkantsdanmark? Og er det noget, man bør gøre? Overvejelser om disse spørgsmål mangler lidt i opgaven.

Uddrag

I figur 1 ser vi udviklingen i arbejdsstyrken i perioden fra 1997 til 2007. Ud fra denne figur kan vi se at arbejdsstyrken i Udkantsdanmark falder, mens den i resten af landet er næsten stabil. Dette kan skyldes at de unge tit søger uddannelse i de store byer, hvor der er bedre uddannelsesmuligheder. Når de unge først er taget til de større byer, kommer de sjældent tilbage igen. I byerne vurderer de at de har flere muligheder, da der er mange flere arbejdspladser her end i Udkantsdanmark. Der kan være flere teorier om hvorfor de unge flytter til de store byer. En af grundene kan være, at de har langt bedre mulighed for at blive til noget stort i de store byer. Udover dette er der også langt bedre muligheder for aktiviteter i fritiden. I Udkantsdanmark er der ikke så mange jobmuligheder som i de større byer, hvilket også er medvirkende til at de unge flytter. En måde man kunne få de unge til at komme tilbage til Udkantsdanmark, kunne være at man udvidede uddannelsesmulighederne, så der ikke var så mange grunde til at forlade fødeegnen. Man kunne også udvide de kulturelle fritidsaktiviteter selvom det selvfølgelig ikke er muligt med helt så mange valgmuligheder som i de store byer. I bund og grund handler om at gøre...

---

Danmark er skævt, når man måler på uddannelse, forskning, vækst og muligheder på jobmarkedet. De geografiske forskelle bliver endnu større med de store byer med universiteter som vindere.
Man kan sagtens have til hensigt at alle områder af Danmark skal bliver attraktive for udvikling og bosætning, sådan at der kan bevares en geografisk spredning af befolkning og de økonomiske aktiviteter og derved undgå en centralisering af det hele. Som tingene udvikler sig for tiden er der ikke noget der tyder på at denne udvikling vil stoppe. Der er en ”hjerneflugt” fra landområderne mod Hovedstadsregionen. Hovedstaden er som en magnet der tiltrækker de veluddannede med både lange og mellemlange videregående uddannelser. De ufaglærte og folk med en erhvervsfaglig uddannelse udgør en langt større del af de beskæftigede i regioner langt fra storbyerne.
I jagten på at få Udkantsdanmark med i udviklingen er det vigtigt at man stadig ikke glemmer storbyerne. Udviklingen i storbyerne må endelig ikke gå i stå, da det er dem der er med til at holde gang i den danske økonomi... Køb adgang for at læse mere

Delopgave A: Udkantsdanmark | Samfundsfag A

[13]
Bedømmelser
  • 21-02-2012
    God inspiration hvis man er gået i stå med denne opgave. Jeg kunne bruge den til noget, helt sikkert :-)
  • 15-04-2012
    Givet af 3.g'er på STX
    den er fin nok.. dog stemmer dine tabeller ikke overens med dem fra sættet?
  • 06-05-2013
    Givet af 3.g'er på STX
    udmærket opgave, god som inspiration.
  • 28-01-2013
    Fandt studienets egne kommentarer sammen med den her opgave nyttig.