Konditionstræning | Træningsprojekt i 3.g

  • STX 3.g
  • Idræt C
  • 12
  • 12
  • 3073
  • PDF

Konditionstræning | Træningsprojekt i 3.g

Træningsprojektet fra 3.g som indeholder teori om konditionstræning, og hvilken kost der er ideel når man skal løbe ifb. med konditionstræning.

Formål
Det jeg vil med dette træningsprogram er, at forbedre mit kondital og min udholdenhed. Dette vil jeg gøre ved aerob træning gennem de næste 7 uger i form af cooper-tests, kontinuert langdistanceløb og intervaltræning. Jeg løber i forvejen 2-3 gange om ugen og er derfor i rimelig god form. Da jeg begyndte var mit kondital 59 og mit mål er, at lave en forbedring på det. Når jeg ikke nævner nogen konkret bedring er det fordi at jeg synes mit kondital er ret højt og at jeg tror der skal mere til end 7 uger for at forbedre det. Derfor har jeg sat et mål, hvor jeg kan se bare en lille ændring i form af meter i. Jeg vil altså gerne ende ud med at kunne løbe 3,2 km i en cooper-test.

Indhold

Formål
Teori
Fysiologi
Kost
Logbog over træningen
Resultat: første test - dato
Resultat: sidste test - dato
Evalueringen og konklusion
Perspektivering
Litteraturliste

Uddrag

Teori

Fysiologi:
Langdistanceløb, som jeg skal løbe i dette træningsprogram, er aerob træning. Når man snakker om aerob træning snakker man om kroppens evne til at udføre arbejde i længere tid. Længere tid vil sige mere end 2 minutter. Dette arbejde udføres ved hjælp af energi som man får fra respiration, en proces der foregår i musklernes celler. Den proces fungere ved at musklerne bruger glukose og ilt og bliver til kuldioxid, vand . Derudover omdannes den kemiske energi i glukosen til kemisk energi i ATP og der dannes også varme .

Ilt(O2) + Glukose(C6H12O6) → Kuldioxid(CO2) + Vand(H2O) + energi(ATP)

Ilten får man fra den omkringværende luft og glukosen får man fra kost. Kuldioxiden der bliver dannet i proces kommer ud af bl.a. gennem udåndingsluften. Vandet kommer ud af kroppen i form af sved og energien optages i musklernes celler og som dernæst kan bruges til fysiske præstationer.
Jo bedre ens evne til at udføre aerob træning, jo bedre er ens kondition. Man skelner mellem to forskellige former for kondition, nemlig kredsløbskondition og stofskiftekondition, hvor ...

---

Evalueringen og konklusion:
Som man kan se ud fra udregningerne af mit kondital fra start-testen til slut-testen, er mit kondital faldet fra 59 til 58. Dette var jo ikke helt som jeg havde planlagt, men man må også sige, at jeg løb 60 m kortere til slut-testen end til start-testen, så det er ikke meget der har gjort forskellen. Jeg har ikke noget bud på en konkret faktor, der kan skyldes at jeg løb kortere, men det kan skyldes mange små faktorer som f.eks., at jeg var sulten da jeg løb, at der var koldere luft ved slut-testen og end ved start-testen, at jeg ikke havde fået nok søvn, at der løb to foran mig, som var meget hurtigere og at jeg derfor blev demotiveret. Det kan være nogle af disse faktorer der har spillet ind, men det kan... Køb adgang for at læse mere

Konditionstræning | Træningsprojekt i 3.g

[55]
Bedømmelser
  • 08-03-2009
    god inspiration, virkelig
  • 22-04-2009
    god inspiration,
  • 26-10-2017
    super duper aflevering
  • 08-02-2016
    Givet af 3.g'er på STX
    Hjalp mig meget i mit eget træningsprojekt.