Forbedring af kondition | Træningsprogram

  • STX 3.g
  • Idræt C
  • 10
  • 7
  • 1509
  • PDF

Rapport: Forbedring af kondition | Træningsprogram

Rapport over træningsprogrammet i 3.g, hvor formålet med projektet var at forbedre min kondition. Dette skete gennem et 9-uger langt træningsforløb, jeg selv planlagde. Som mål for min kondition brugte jeg konditallet, som kan findes ved fx en cooper- eller intervalløbstest.

Indhold

Formål
Teori
Mål for træningen
Uddrag af træningsdagbog
Afsluttende testresultat & diskussion
Konklusion

Uddrag

Formål
Formålet med projektet er at forbedre min kondition. Dette skal ske gennem et 9-uger langt træningsforløb, jeg selv planlægger. Planlægningen skal både baseres på samt udvide min teoretiske viden om kondition. Som mål for min kondition bruges konditallet, som kan findes ved fx en cooper- eller intervalløbstest.

Teori
Vores celler har brug for ilt så længe vi lever, men når vi dyrker motion er behovet ekstra stort. Ved hård fysisk aktivitet går ilten især til muskelcellerne. Disse skal bruge ilt til forbrændingen af kulhydrater og fedtstof, der leverer den energi, vi bruger til at bevæge os. Når man dyrker motion, vil man først bruge af cellernes egne energilagre i en anaerob (ikke iltkrævende) proces. Cellernes egne energilagre er dog meget små rækker kun i 6-10 sekunder. Samtidig begynder kroppen at gøre sig klar til at skulle arbejde hårdere, for at kunne levere tilstrækkelig ilt til cellernes aerobe (iltkrævende) energiomsætning. Denne justering kan imidlertid tage nogle ...

---


Mål for træningen
Mål for kondital efter træningsprogram: 55
Kondital før træningsprogram:
- Intervalløbetest 50
- Coopertest 51

---

Resultaterne fra mine to løbetests ligger meget tæt, og det virker derfor meget plausibelt, at mit kondital ligger i omegnen af 50-51. Ugen efter den sidste løbetest, Cooper-testen, stoppede jeg til Wuzuquan (kampsport), som jeg har dyrket i 3½ år, og begyndte i stedet på at spille fodbold. I min Wuzuquan træning var fokus i sær... Køb adgang for at læse mere

Forbedring af kondition | Træningsprogram

[9]
Bedømmelser
  • 20-10-2011
    RRIIIIIIIIIIIGGGGGt god opgave !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 05-11-2013
    rigtig god opgave....
  • 22-06-2014
    God opgave..................
  • 19-09-2013
    Givet af 3.g'er på STX
    den er god :) Lige hvad jeg ledte efter