Analyse: To ryk og en aflevering af Jesper Wung-Sung
- HHX 3. år
- Dansk A
- Ingen givet
- 13
- 4056
Romananalyse: Analyse: To ryk og en aflevering af Jesper Wung-Sung
Opgaven er en redegørelse for og analyse af "To ryk og en aflevering", som er skrevet af Jesper Wung-Sung. I den komparative analyse indgår bl.a. derudover et kig på anmeldelserne som værket modtog fra pressen, et forfatterportræt, samt en tematisk kobling til det at blive voksen.
Indhold
• Indledning Side 2
• Analyse af de valgte noveller Side 2
• Sammenligning af novellerne Side 7
• Fra dreng til mand Side 8
• Pressens anmeldelser om ”To ryk og en aflevering” Side 9
• Jesper Wung-Sung – Biografi Side 10
• Sammenligning af andre noveller/romaner Side 11
• Konklusion Side 11
• Litteraturliste Side 12
Uddrag
Indledning
Jeg skal skrive om ”2 ryk og en aflevering” af Jesper Wung-Sung. Bogen tager udgangspunkt i tyve mindre noveller, og jeg har valgt at skrive om de fem noveller, som jeg fandt mest spændende og interessante, og så ellers henvise til nogle af de andre.
Desuden vil jeg komme ind på Jesper Wung-Sungs karriere som forfatter, og hvilke andre noveller han har skrevet. Endvidere vil jeg skrive om drenges og mænds forandring, når de fra teenager til voksen gennemgår en såvel fysisk som psykisk udvikling.
Som udgangspunkt har jeg valgt at analyse følgende fem noveller; ”Hovedet”, ”Planen”, ”Kampen”, ”Spillet”, ”Turen”.
Jeg vil starte med et kort referat af de valgte noveller, derefter vil jeg fortælle lidt om, hvad Jesper kunne have ment med dem, og om der er noget sammenhæng imellem novellerne og den virkelige verden.
Analyse af de valgte noveller
”Hovedet”:
Handler om nogle drenge som spiller fodbold. Senere kommer der en større dreng, som gerne vil være med. De andre drenge har respekt for den store dreng, og trækker lidt væk fra den store dreng. De vil nemlig gerne spille uden ham. De prøver at argumentere, men lige lidt hjælper det. Johan Hugtand, som den store dreng hedder, tager bolden fra dem og truer med at bide bolden i stykker.
De kan ikke rigtig gøre noget, og accepterer, at han er med. Men denne Johan Hugtand er ret skrap til fodbold. Han tilbyder at spille ham mod dem, og de får endda lov til at føre med 9-0, og give bolden op. Men Hugtand scorer og scorer, lige indtil der står 9-9. Han har bolden og muligheden for at vinde kampen. De andre drenge kan ikke rigtig gøre noget ved Hugtand. Han er for stor og svær at tage bolden fra. I stedet tager en mindre dreng et lille ansvar, og viser sine holdkammerater noget initiativ... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind