SWOT Analyse af Tivoli

  • HHX 2. år
  • Erhvervscase
  • 10
  • 14
  • 3339
  • PDF

Synopsis: SWOT Analyse af Tivoli

En grundig synopsis til erhvervscase af Tivoli med kritiske succesfaktorer, udfordringer og handlingsforslag, samt bilag med analyser og modeller, såsom en SWOT-analyse, analyse af værdikæden, regnskabet og inddragelse af omverdensmodellen. Opgaven er skrevet til eksamen i erhvervscase september 2006 på HHX.

Følgende udfordringer arbejdes der med i opgaven:
- Tivolis koncertsals kalender har med klassisk musik for de kulturelle og børneshows med Martin og Ketil - men er ikke rigtig henvendt til singler og de unge. Fredagsrock er det eneste der er henvendt for de unge, og af statistikkerne kan vi se, at 21% af de besøgende kommer alene. Så Tivolis andet problem er, at de skal lave flere aktiviteter for singlerne, dem som kommer alene, og de unge. De kan bruge koncertsalen til andet en klassisk musik og børneshows.

- Når Tivoli skal have en ny forlystelse går de på jagt i alle de forskellige forlystelsesparker rundt omkring i verden, for at finde en perfekt attraktion til dem. Tivoli siger at gennemsnitslevetiden på en forlystelse er 8-10 år. Deres problem ligger i at de bruger tre år fra de finder den nye attraktion til at den kommer til live.

- Tivoli er meget påvirket af vejrforholdene, i det at de fleste forlystelser og arrangementer foregår under åben himmel, man vil se et kæmpe fald i besøgene på en regnvejrsdag i forhold til en dag med solskin eller delvist overskyet, derved er Tivoli meget påvirket af vejret. Tivoli har dog også nogle indendørs forlystelser, og de fleste restauranter er også indendørs, men størstedelen af parken er under åben himmel, og en sommer med meget regn kan derfor påvirke tivoli rigtig meget. Det er dog også konceptet i Tivoli at der er fokus på naturen og selve udendørsparken.

Elevens kommentar

Manglende priser for hvor meget det kommer til at koste at lave handlingsforslagene og hvor meget de kan tjene på det.

Indhold

Karakterstik af Tivoli:
Flere aktiviteter for unge og singler
1. Kritisk succesfaktor
Udfordringen:
Handlingsforslaget:
Konsekvensen:
Markedsundersøgelse af nye forlystelser
2. Kritisk succesfaktor:
Udfordringen:
Handlingsforslaget:
Konsekvensen:
Være mobil i forhold til vejret
3. Kritisk succesfaktor
Udfordringen:
Handlingsforslaget:
Konsekvensen:
Analyser af udfordringer:
Metode
Kildeliste
Bilag 1. SWOT-analyse.
Stærke sider:
Svage sider:
Muligheder:
Trusler:
Bilag 2. Omverdensmodel
Bilag 3. Værdikæde
Bilag 4. Regnskabsanalyse af Tivoli

Uddrag

"Karakteristik af Tivoli:
Tivoli er et aktieselskab. Det er ejet 31,8% af Skandinavisk Holding, 25,4% af Chr. Augustinus fabrikker, 5,1% af Danske Bank. Resten af virksomheden er ejet af 18.000 aktionærer.

Tivoli er en forlystelsespark på 82.717 m2, der blev grundlagt i 1843 af Georg Carstensen. Georg Carstensen var blevet inspireret af hans mange rejser rundt omkring i Europa. Først var Tivoli bare en forlystelsespark, men det er Tivoli ikke dag. I dag er forlystelserne en mindre del af oplevelsen, for besøgende.

Folk kommer ind for at se koncerter, se de flotte parker og spise på en masse forskellige restauranter. Tivoli er vokset gevaldigt gennem de sidste 100 år, og pladsmangel er et kæmpe problem. For at forlystelsesparker skal overleve, skal der nytænkes og nyskabes. De skal hele tiden bruge nye forlystelser og da det kniber med pladsen, bliver de nødt til at fjerne en forlystelse hver gang der laves en ny.

Tivoli har rigtig mange konkurrenter og de skal hele tiden være på mærkerne. Både Bonbonland, Bakken er andre forlystelsesparker der er konkurrenter, men også steder som Cirkusbygningen, restauranter rundt omkring i KBH, koncerter i parken og almindelige parker er konkurrenter. Tivoli skal markedsføre sig hele tiden for at tilpasse sig sine kunder og for at få flere kunder..."... Køb adgang for at læse mere

SWOT Analyse af Tivoli

[2]
Bedømmelser
  • 29-04-2013
    Givet af Elev på 2. år
    Det er en rigtig god opgave.
  • 21-05-2012
    En fin opgave, kan godt bruges til inspiration.