Hver har sin Skæbne

I denne analysehjælp får du hjælp til at analysere salmen ”Dend XIV. Sang. Hver har sin Skæbne” af Thomas Kingo. Salmen er også kendt under titlen ”Sorrig og Glæde de vandre til Hobe”. Den er udgivet i Aandelige Siunge-Koors Anden Part i 1681.

Vi gennemgår de vigtigste elementer i salmen, som det er godt at have med i analysen. Du får et resumé af salmen, og vi hjælper dig også med at fortolke og perspektivere den. Du får også nogle arbejdsspørgsmål, som kan hjælpe dig godt i gang med salmen.

Desuden kan du høre vores podcast, hvor vi går endnu mere i dybden.

Hvis du bruger analysehjælpen til en skriftlig opgave, så skal du huske en kildeangivelse.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:

Stroferne har den samme indre komposition

Digtets indre komposition følger også et fast mønster. De første seks verslinjer i hver strofe beskriver livet på jorden. Det er mangelfuld, hårdt og forgængeligt. Den sidste verslinje beskriver så, hvordan det jordiske livs problemer forsvinder, når først mennesket kommer i himlen. 

Vi kan fremhæve strofe tre som eksempel. De første seks vers beskriver, hvordan alle mennesker bærer rundt på én eller anden sorg:

Alle hâr sit, 
Stort eller Lit!

Nogle mennesker oplever mange sorger og ulykker, andre er mere heldige. Men ingen mennesker går igennem livet uden at føle både sorg og en masse andre svære følelser. Den sidste verslinje præsenterer en løsning på det problem – eller måske snarere en trøst:

Himlen allene for Sorgen er qvit!

I himlen vil alle være fri for sorger – men kun i himlen. Det kan vi se frem til, mens vi måske også finder en trøst i, at alle andre også føler de sorger, som vi selv er plaget af. Den samme opbygning går igen i de øvrige strofer. Dog mest tydeligt i strofe et-fem.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Hver har sin Skæbne

[1]
Bedømmelser
  • 20-04-2023
    Givet af HF-elev på 2. år