Thise Mejeri | Rapport

  • HHX 2. år
  • Erhvervsøkonomi B
  • 10
  • 6
  • 1430
  • PDF

Thise Mejeri | Rapport

Rapport om Thiese Mejeri skrevet i 2009.

Indhold

1. Karakteristik af virksomheden
2. Virksomheden kritiske succesfaktorer
3. Liste med problemstillinger
4. Udvalgte problemstillinger
4.1 Problem 1- udifferentieret målgruppe
4.1.1 Løsningsforslag
4.1.2 Implementering
4.2 Problem 2 – Produktion eller udvikling
4.2.1 Løsningsforslag
4.2.2 Implementering
4.3 Problem 3 – Spaghettiorganisation
4.3.1 Løsningsforslag
4.3.2 Implementering
Bilag

Uddrag

1. Karakteristik af virksomheden
Kompromisløst økologisk kvalitet
Mejeriet blev etableret i 1988 af 6-7 leverandører, som henvendte sig til mejeriet for at få en økologisk produktion. Mejeriet er et andelsmejeri, hvilket betyder at landmændene er ejere af mejeriet og lejer sig ind i bygningerne. Selskabets hovedaktivitet er salg af økologiske mælkeprodukter. De har siden etableringen konstant udviklet sig, hvilket skal ses i lyset af den konstante stigning i omsætningen fra etableringen start. De har haft en konstant stigende afsætning i sær i de senere år samtidig med at de har haft en stigning på 25 % i deres omsætning. Thise Mejeri er således en virksomhed i kraftig vækst. Virksomheden har i dag 120 medarbejdere. 80 % af mejeriets produktion afsættes i Danmark, hvor Coop Danmark er den største kunde. De resterende 18 % eksporteres til Sverige, Tyskland, England, Holland, Belgien, Frankrig.

2. Virksomheden kritiske succesfaktorer
Økologi: mange konsumenter foretrækker økologi frem for andre, pga. den store fokus på sundhed og økologi.
Lille virksomhed: Adm. Direktør udtaler, at efter den store mediebevågenhed som har ramt Arla, da de i 2003 snuppede Dansk Supermarked som kunde fra Hirtshals Mejeri, har mange kunder skiftet til små mejerier... Køb adgang for at læse mere

Thise Mejeri | Rapport

[1]
Bedømmelser
  • 22-12-2010
    Gode problemstillinger og løsningsforslag. Rigtig god inspiration.Fik hvad jeg forventede