Analyse af TV-reklamer - Sund og Bælt (BroBizz) - Opgavehjælp

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • Ingen givet
  • 17
  • 4984
  • PDF

Reklameanalyse: Analyse af TV-reklamer - Sund og Bælt (BroBizz) - Opgavehjælp

Kan du ikke rigtig få hul på analysen af de to reklamespots fra eksamenssætopgaven om BroBizz?

Få hjælp til at analysere og vurdere de to TV-reklamer med Studienets opgavehjælp.

Opgavehjælpen til BroBizz hjælper dig sikkert igennem Opgave 2 af eksamenssættet fra 2011 august i Dansk, hvor man skulle foretage en analyse af de to reklamer, hvori man kom ind på virkemidler og målgruppe, samt give en vurdering af TV-reklamernes gennemslagskraft.

Vores opgavehjælp til reklamerne er en indsamling af alle de elementer, det kunne være relevant at komme ind på i en gennemgående analyse, sammenligning og vurdering af reklamerne.

Hent opgavehjælpen nu og få hjælp til din analyseopgave om de to TV-reklamer i "Sund & Bælt " med det samme.

Indhold

  • Kort præsentation af reklamerne
  • Analysen
    • Reklamen ”Brobizz-Teknik”
    • Reklamen ”Brobizz-Træer”
    • Reklamerne sætter sig i forbrugerens sted
    • Reklamens opbygning
    • Reklamekneb
      • Primær og sekundær brugsværdi
      • Gendrivelser
  • Vurdering
  • Skriv din egen annonce
  • Inspirationsmaterialet

Uddrag

Målgruppen

I forlængelse af dine overvejelser om reklamernes formål er det altså også relevant for dig at undersøge, hvem der er tænkt som målgruppe for reklamerne. Dvs. hvem budskabet og produktet i reklamerne er rettet mod. Dette er en vigtig pointe i sig selv, men også vigtigt for din vurdering af, om reklamerne har gennemslagskraft. En reklames effekt kan nemlig kun vurderes med udgangspunkt i, hvordan den virker på dens målgruppe. Derfor er det en god idé at spørge dig selv:
* Er reklamen henvendt til en bestemt gruppe i samfundet? Tænk fx på alder, køn, interesser osv.
* Hvordan ses det i reklamen, at den er henvendt til denne specielle gruppe?

Reklamen ”Brobizz-teknik”

Den helt almindelige dansker
Den første reklamefilm er rettet mod den helt almindelige, voksne dansker, som af og til ønsker en tur over Storebæltsbroen. Dette ser vi konkret udtrykt i reklamen ved:
* Den store menneskemængde, som samler sig foran den kvindelige medarbejder. Der er tale om en ensartet masse af mennesker i helt almindeligt tøj, af helt almindeligt udseende, i helt almindelige biler osv., og menneskemængden bliver dermed udtryk for den helt almindelige gennemsnitsdansker
* De spørgsmål, som menneskemængden stiller til Sanne, fx: ”Og hvordan kan sådan en hvid dims gøre det?”, er udtryk for de almindelige spørgsmål og skepsis, som afsender forestiller sig, at den almindelige dansker kunne have over for Brobizzen
* Når Sanne indrømmer, at der ikke er nogen, som ved, hvordan Brobizzen egentlig fungerer, fokuseres der i reklamen på, at apparatet kan bruges af alle, og at man ikke behøver at være tekniknørd for at betjene en Brobizz.

Reklamen ”Brobizz-træer”
Den miljøinteresserede dansker
Den anden reklamefilm henvender sig især til de danskere, som er interesserede i miljø og forurening. Det kan vi konkret se i reklamen ved:
* Den kvindelige bilist, som spørger ind til, om Brobizzen er nedbrydelig og miljøcertificeret. Hendes spørgsmål kan ses som udtryk for den gruppe af danskere, som bekymrer som om miljøet og forurening, og som man altså kunne forestille sig ville sætte spørgsmålstegn ved Brobizz-ordningen
* At det netop er en kvinde med sit barn, som sidder i bilen, er næppe tilfældigt. Traditionelt set er det kvinder, som interesserer sig for de mere ”bløde” værdier i livet såsom bæredygtighed og hensyn til miljøet. Og at der ligeledes er et barn med i bilen, viser, at der også er tænkt på de fremtidige generationer, som skal bo på vores jord
* At der fokuseres på naturen i reklamefilmen. Til slut i filmen ser vi således et kæmpestort træ, grønt græs, hører fuglefløjt osv... Køb adgang for at læse mere

Analyse af TV-reklamer - Sund og Bælt (BroBizz) - Opgavehjælp

[1]
Bedømmelser
  • 02-11-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Rigtig god inspiration