Sund og bælt (BroBizz) - Eksempel på Besvarelse

  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 12
  • 8
  • 3382
  • PDF

Eksempelbesvarelse, Reklameanalyse: Sund og bælt (BroBizz) - Eksempel på Besvarelse

Studienets eksempelbesvarelse af "Analyse og fortolkning af to tv-reklamer for Sund og bælt (BroBizz) fra eksamenssættet august 2011.

I besvarelsen er der lavet kommentarer til hvert afsnit, hvori afsnittets indhold forklares og relateres til trin for trin vejledning til analyse og kommentering (reklameanalyse).

Analysen indeholder en analyse af de to reklamespots, en sammenligning af dem og en vurdering af deres gennemslagskraft i forhold til målgruppen.

BEMÆRK: Dette er en eksempelbesvarelse af opgaven, lavet med det formål at vise hvordan opgaven er bygget op i forhold til trin for trin vejledningen til analyse og kommentering.

Uddrag

Er det egentlig svært at bruge det dér Brobizz? Og går det ud over miljøet?” Sund & Bælt Holding A/S forsøger at komme den almindelige danskers spørgsmål og skepsis i forhold til Brobizzen i forkøbet med deres to reklamefilm ”BroBizzteknik" og "BroBizztræer”. I denne opgave vil jeg analysere de to reklamefilm, deres virkemidler og reklamekneb, som fortælleteknik og humor, og jeg vil se på, hvordan reklamerne taler til deres målgrupper vha. disse virkemidler. Med analysen som udgangspunkt vil jeg til slut vurdere reklamernes gennemslagskraft i forhold til deres målgrupper og vise, hvorfor jeg mener, at den ene reklamefilm rammer plet, mens den anden bevæger sig på farlig grund i forhold til miljøspørgsmålet.

INDLEDNING
Fra Trin-for-trin-vejledningen: Som det fremgår af trin-for-trin-vejledningen, er det en god ide at indlede med en ”teaser”. Her åbner teaseren med at stille nogle spørgsmål, som fanger læserens interesse. Disse fungerer desuden som den røde tråd i opgaven, idet opgaven netop fokuserer på, hvordan reklamerne forsøger at svare på disse spørgsmål. Dernæst gives en disposition over opgavens indhold, dvs. hvordan den er bygget op. På den måde bliver opgaven overskuelig både for læseren og for dig, der skal skrive den. Endelig nævnes en central konklusion i opgaven (”at den ene reklamefilm rammer plet, mens den anden bevæger sig på farlig grund i forhold til miljøspørgsmålet”). Dette holder læserens interesse fanget og giver lyst til at læse opgaven. At løfte en flig af konklusionen peger samtidig frem mod analysen og vurderingen til sidst i opgaven.

De to reklamefilm er bygget op på samme måde. De viser en ung medarbejder ved Storebæltsbroen, Sanne, som forklarer bilister om ”Brobizz”, der er et betalingssystem, som automatisk regner ud, hvor meget man har kørt på broen og skal betale for det. I den første reklame, ”BroBizzteknik”, spørger én af de mange bilister, der holder samlede ved broen, hvordan Brobizzen kan alt det, og Sanne kaster sig ud i en lang søforklaring om, hvordan apparatet virker. Først da hendes chef afbryder hende, indrømmer hun, at der ikke rigtig er nogen, der ved, hvordan det virker, men det virker bare, og folk bryder ud i grin og klapsalver. Til slut siger en speak: ”Bestil en Brobizz til nul kroner på storebælt.dk”. I den anden reklame, ”BroBizztræer”, taler Sanne med en kvindelig bilist, som vil vide, om BroBizz-apparatet er miljøvenligt. Sanne fortæller denne gang en røverhistorie om, at Brobizzerne bliver plukket på Brobizztræer på Sprogø. Chefen afbryder igen, men nu viser det sig faktisk, at Sannes 'søforklaring' er god nok, og til sidst ser vi Sanne og chefen i gang med at plukke BroBizzer af træer. Den afsluttende speak følger op på reklamen ved at sige: ”Pluk en BroBizz til nul kroner på storebælt.dk”. Det endelige budskab i de to reklamer er altså det samme, nemlig at BroBizz er gratis og nemt at få fat på... Køb adgang for at læse mere

Sund og bælt (BroBizz) - Eksempel på Besvarelse

[7]
Bedømmelser
  • 24-04-2012
    Rigtig god hjælp. manglede dog lidt analyse, det var for meget en fortolkning
  • 05-09-2012
    det er en rigtig god opgave, hvis man ønsker at bruge den som inspiration
  • 28-11-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Den var rigtig god og meget brugbar for mig.
  • 10-06-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Den var yderst brugbar!