Case om Stryhn's leverpostej | Afsætning A

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 9
  • 2006
  • PDF

Virksomhedsanalyse: Case om Stryhn's leverpostej | Afsætning A

Besvarelse til case om Stryhn's. Case i Afsætning skrevet i 2009.

Indhold

Indledning: 3
Redegør kort for Stryhns koncept og konkurrencestrategi. 3
Forklar hvilke forhold i omverden (inddrag omverdenmodellen kap. 6),
der påvirker Stryhns salg af leverpostej. 4
Redegør for Stryhns hidtidige benyttede vækststrategier. 5
Foretag en segmentering af markedet for leverpostej. 6
Vurder hvilken målgruppestrategi Stryhns har valgt at følge.
Inddrag Stryhns sortiment i din argumentation. 7
Lav et slogan, som passer til hvert af de fem forskellige købemotiver.
Inddrag produkterne fra Stryhns sortiment. 8
Vælg 3 af Stryhns produkter og beskriv referencegruppen til en typisk forbruger af de tre produkter. Inddrag også begreberne horisontal og vertikal opinionsleder. 8
Argumenter for hvilken købsadfærdstype, der knytter sig til købet af en leverpostej. 9
Stryhns er markedsleder på ”leverpostejmarkedet”.
Argumenter for hvorfor der åbenbart er så indgroede købevaner på dette marked. 10
Vurder hvorhenne i beslutningsprocessen og hvordan
Stryhns kan påvirke målgruppen til at købe leverpostej. 10
Der skal vælges en målgruppe til en Stryhns reklame. 11
Konklusion 11

Uddrag

Redegør kort for Stryhns koncept og konkurrencestrategi.

Stryhns arbejder ud fra salgskonceptet, det gør de fordi de både producere og levere deres produkter. Disse skal sælges og for at gøre det bedst muligt følger de salgskonceptet, det ses ved at deres produkter er en smule ensartede og de derfor har brug for at komme ud med deres budskab og en masse reklame.
De sælger via markedsføring fordi de tilgodeser kundernes behov og ønsker og på den måde videreudvikler de deres produkter og skaber lige det forbrugeren vil have.
Deres konkurrencestrategi er differentiering, da de klarer sig godt på markedet. De har ikke mange konkurrenter og de få de har lægger ikke lige så stor vægt på den gode kvalitet som Stryhns gør. Dette giver dem et unikt produkt og en stor andel af markedet da den gode kvalitet er noget en stor del af befolkningen sætter pris på.

Forklar hvilke forhold i omverden (inddrag omverdenmodellen kap. 6), der påvirker Stryhns salg af leverpostej.

Kunderne: Leverpostej blev i 1992 kåret som danskernes foretrukne pålæg. Dermed taler det sit eget klare sprog, at dette pålæg er meget populært og har en utroligt bred målgruppe i Danmark. Pålægget er både at finde på spisebordet i de danske hjem, men i den grad også på madpakkerne.

Konkurrenter: Flere undersøgelser viser, at mange af danskerne især den ældre del af målgruppen, godt kan lide at lave sin egen leverpostej. Tulip Food Company og Hanegal må betegnes som Stryhns største konkurrenter. De klarer sig på niveau med Stryhns i diverse test, som er blevet... Køb adgang for at læse mere

Case om Stryhn's leverpostej | Afsætning A

[5]
Bedømmelser
  • 10-12-2013
    så god og så brugbar
  • 12-12-2013
    Rigtig god opgave :)
  • 05-12-2013
    Givet af Studerende på 2. år
    Selve opgaven findes ikke !
  • 16-06-2012
    Givet af Studerende på 4. år
    Overfladiske analyser uden reel indsigt