Strategisk analyse af virksomheden JYSK
- HHX 1. år
- Afsætning A
- 10
- 10
- 2316
Strategisk analyse af virksomheden JYSK
Strategisk analyse af virksomheden JYSK.
Indhold
Idé
Konkurrencemæssig position
Værdikæde
SWOT analyse
Muligheds- og trusselsmatrix
Portefølje analyse
E-handel
Uddrag
Idé
Jysk' idé bygger på at de vil dække kundernes behov ved at være billigere end de fleste konkurrenter. Deres officielle motto for deres idé er (oversat forståelse til dansk): At være et godt tilbud for alle, dag og nat. En sådan idé er meget kortfattet, og gør kunderne bevidste om at JYSK vil gøre det så billigt for kunden som muligt, og de forsikrer at med deres varer, sover kunderne også godt om natten. Som JYSK selv skriver på deres hjemmeside, ”I JYSK tror vi på, at vi altid kan gøre det lidt bedre og blive endnu større - for også i fremtiden at kunne give vores kunder de bedste tilbud” samt ” hele vores koncept skal udstråle et godt tilbud til vores kunder”1. Særpræget i denne idé udover det skal være billigt, er at de også vil tilbyde god kvalitet og garanti-service. De har også et yderst ekstraordinært særpræg, i det de har forskellige mærker på deres varer som repræsenterer miljømæssige, sociale og etiske værdier. Ideen er også bæredygtig, da JYSK på bare 30 år har åbnet ca. 1450 butikker i 32 forskellige lande, hvilket vidner om at det findes tilstrækkelig mange kunder, som er interesserede i varerne.
Konkurrencemæssig position
JYSK er uden tvivl markedsleder. De har den største markedsandel i mange lande, og har en yderst intensiv distribution i og med deres varer sælges i så mange lande. Jysk spenderer også mange penge på promotion, det ser man tit i både tv og aviser hvor de reklamerer med deres... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind