SOP om Star Tour og Rejsebranchen i Afsætning og VØ

SOP om Star Tour og Rejsebranchen i Afsætning og VØ

SOP'et indeholder en strategisk analyse af virksomheden Star Tour, samt en dybdegående analyse af rejsebranchen som overordnet marked - opgaven er skrevet i Afsætning B og Virksomhedsøkonomi A.
I den forbindelse gives der en karakteristik af begge, og til slut diskuteres virksomhedens mulighed for i fremtiden at blive markedsleder.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Abstract: 1
Indledning 4
Karakterstik af Star Tour og rejsebranchen 5
Strategisk analyse af Star Tour: 6
Virksomhedens styringsniveauer: 6
Konkurrence: 7
Branche analyse: 9
Den konkurrencemæssige position: 11
Positionering: 12
Diskuter mulighed for at blive markedsleder samt økonomiske overvejelser: 14
Muligheden for at blive markedsleder: 14
Økonomiske overvejelser: 16
Konklusion: 18
Kildeoversigt: 20
Bilag: 23
Bilag 1: Artikel: Voksne par er rejsearrangørernes smør på brødet 23
Bilag 2: Figur: Organisationsplan for Star Tour 24
Bilag 3: Artikel: Optimisme efter bedste sommer i Star Tours historie: 20.000 ekstra rejser næste sommer 24
Bilag 4: Artikel: Norwegian indgår millionkontrakt med Star Tour omkring næsten 800 flyvninger 25
Bilag 5: Figur: Antal rejsende og markedsandele 25
Bilag 6: Artikel: Krise? Ikke i rejsebranchen 26
Bilag 7: Artikel: Star Tour har bestilt to superfly 27
Bilag 8: Figur: Virksomhedens styringsniveauer 28
Bilag 9: Figur: SWOT-analyse 29
Bilag 10: Figur: Skydeskivemodellen 29
Bilag 11: Artikel: Starotur.dk bliver CO2 neutral som hidtil største site i Danmark 30
Bilag 12: Artikel: Skærpet konkurrence om chartergæster i Tirstrup 31
Bilag 13: Figur: Delmål og delstrategier 32
Bilag 14: Figur: Konkurrenceform 32
Bilag 15: Figur: Konkurrenceformer og substitutionsmuligheder 33
Bilag 16: Figur: McKinsey-modellen 33
Bilag 17: Figur: Brancheanalyse - Porter's 5 forces 34
Bilag 18: Artikel: Konkurser truer rejsebranchen 35
Bilag 19: Artikel: Voksen-hoteller i stor vækst 36
Bilag 20: Figur: Konkurrencestrategi 37
Bilag 21: Figur: Konkurrencetrekanten – McKinsey 38
Bilag 22: Figur: Positioneringskort 38
Bilag 23: Figur: Star Tour - Oplysninger af nøgletal 39
Bilag 24: Figur: Spies – Oplysninger af nøgletal 39
Bilag 25: Side 6 fra Star Tours regnskab 2008-2009 40
Bilag 26: Side 7 fra Star Tours regnskab 2008-2009 41

Uddrag

Indledning:
I mit studieretningsprojekt har jeg valgt at tage udgangspunkt i Star Tour og rejsebranchen. Star Tour er en virksomhed, som tilbyder rejseglade mennesker en ferie de aldrig vil glemme til mange unikke steder i verden.

Jeg vil undersøge hvor bredt et sortiment de kan tilbyde og om de specialiserer sig i kundernes behov. I dette studieretningsprojekt om Star Tour og rejsebranchen vil jeg tage udgangspunkt i en strategisk analyse af virksomheden.

Dette vil indebære en analyse i deres konkurrencemæssige position og i deres strategi. For at finde ud af hvordan Star Tour ligger på rejsemarkedet, vil jeg finde relevante oplysninger om virksomheden i form af artikler og informationer på Star Tours hjemmeside.

I form af modeller vil jeg analysere Star Tours konkurrenceform, hvilke planer de har på lang og kort sigt, og undersøge hvilke konkurrenter virksomheden har både i indland og udland. Jeg vil undersøge hvordan Star Tours ligger i rejsebranchen, ved at se på hvilken slags positionering de bruger og ud fra dette vil jeg tage udgangspunkt i hvordan Star Tour ligger i forhold til deres største konkurrent MyTravel.

Ligesom at jeg tager udgangspunkt i Star Tour som er en del af TUI Travel Plc., vil jeg ved MyTravel tage udgangspunkt i Spies.

Jeg vil undersøge om det er svært for nye virksomheder at komme ind i rejsebranchen og samtidig se på, hvordan finanskrisen har påvirket rejsebranchen.

Bruger kunderne stadig ligeså mange penge på ferie eller har de også valgt at prioriterer deres penge anderledes? Har finanskrisen påvirket Star Tours regnskab, eller er de ikke blevet påvirket af finanskrisen, hverken ved at skulle fyre medarbejdere eller ved at netto resultatet er faldet?

Differentierer Star Tour sig fra andre virksomheder eller udbyder de det samme antal rejser og samme slags rejser? Hvis Star Tour differentiere sig, kan dette så muligvis på lang sigt, komme til at betyde at virksomheden får en større markedsandel på rejsemarkedet? Vil dette muligvis ændre Star Tours position på markedet og gøre Star Tour til markedsleder og hvilke økonomiske overvejelser kan dette medføre?

Jeg vil til sidst konkludere på hvordan Star Tours ligger i rejsebranchen og om virksomheden har fremgang. Udover dette vil jeg se på om virksomheden om nogle år har mulighed for at blive markedsleder og hvilke økonomiske fordele og ulemper dette kommer til at have for Star Tours... Køb adgang for at læse mere

SOP om Star Tour og Rejsebranchen i Afsætning og VØ

[16]
Bedømmelser
  • 17-05-2011
    God inspiration.. Der er dog ikke så meget V.Ø med som jeg havde håbet.
  • 06-02-2014
    Rigtig god opgave, der kommer vidt omkring og har en flot struktur.
  • 26-10-2013
    Givet af Elev på 1. år
    opgaven er rigtig god, tak
  • 03-04-2013
    Givet af HHX-elev på 1. år
    Meget fin og brugbar opgave :-))))