Analyse af La gare Saint-Lazare af Claude Monet
- STX 1.g
- Billedkunst C
- 10
- 1
- 541
Billedanalyse: Analyse af La gare Saint-Lazare af Claude Monet
Her kan du se en billedanalyse af de rumlige virkemidler i Claude Monets maleri La gare Saint-Lazare eller St. Lazare Banegård i Paris fra 1877.
Uddrag
Monets ”St Lazare Banegård i Paris”, 1877
Monets billede gør brug af de mange metoder og virkemidler der er mest traditionelle for hans era, heriblandt opbyggelsen af illusionsrummet. For at bevirke dette, bruger han bl.a. overlapning, repussoireffekt, optiske- og linære gradienter og arbejde med perspektiv mm.
Man kan argumentere for, at overlapning er brugt som virkemiddel, dog ikke som i den klassiske byzantiske billedtradition, snarer som en selvfølgelig, i det billedet er skabt med perspektivisk dybde, hvori en udebleven af overlapning simpelthen knap ville være mulig. Der findes dog eksempler på billedelementer, hvor der er gjort klassisk brug af overlapning. Bl.a. menneskene og... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind