Stående bølger - rapport i fysik

  • STX 2.g
  • Fysik B
  • 11
  • 6
  • 1419
  • PDF

Stående bølger - rapport i fysik

At undersøge fænomenet stående bølger. Forsøget er delt op i to dele, hvor første del handler om stående bølger på en streng, og anden del om stående bølger i et resonansrør.

Studienets kommentar

Fin rapport. Del 2 om resonansrøret er meget kort og ufuldstændig. Herudover burde afsnittet om fejlkilder have været uddybet.

Indhold

Formål
Teori
Del 1 - stående bølger på en streng
- Formål
- Formler
- Forsøgsopstilling
- Forsøgsgang
- Måleresultater
- Behandling af måleresultater
- Afvigelser
- Fejlkilder
- Perspektivering
- Konklusion
Del 2 - resonansrøret
- Formål
- Teori
- Forsøgsgang
- Behandling af måleresultater
- Afvigelser
- Konklusion

Uddrag

En stående bølge er en bølge, der ikke udbreder sig. De kan forekomme som bølger på en udspændt streng med knudepunkt i hver ende (som vi ser i delforsøg 1), eller som bølger i et resonansrør, som i del 2).

Der findes tre forskellige måder at frembringe lyd på i musikinstrumenter: en svingende membran over en resonanskasse (slagtøj), en svingende streng over en resonanskasse (strengeinstrumenter) og en svingende luftsøjle (blæsere). Princippet med stående bølger udnyttes i de to sidste, hvor bølgelængden, frekvensen og dermed tonen der fremkommer afgøres af strengen eller rørets længde. Musikeren kan ændre tonen ved at flytte på knudepunkterne, altså hhv. sætte fingrene på strengene og sætte klapper for instrumentet og derved forkorte strengen eller luftrørets længde.

Resonans forekommer når noget påvirkes udefra af svingninger, hvis frekvens svarer til eller er tæt på dets egenfrekvens (det er den frekvens, som tingen selv kan svinge med uden påvirkning udefra). Herved forstærkes svingningerne meget. Resonansen udnyttes også i musikinstrumenter... Køb adgang for at læse mere

Stående bølger - rapport i fysik

[6]
Bedømmelser
  • 15-04-2014
    fin teknisk sprog med rigtig gode forklaringer.
  • 19-02-2015
    god opgave og godt forklaret
  • 15-05-2016
    Givet af HF-elev på 2. år
    Godt opstillet, gode formler
  • 25-11-2015
    Ok - ikke lige noget, jeg kunne bruge