Spændingsfald | Rapport
- EUD (og HG) 1. år
- Teknologi C
- 12
- 18
- 1935
Spændingsfald | Rapport
Problemformulering
Denne opgave tager udgangs punkt i 1 stk. Varmeblæser 230 V/ 2000W og 4 stk. forlængerledninger a´ 25 m. Varmeblæseren bliver tilsluttet de 4 forlængerledninger, som bliver sluttet til en stikkontakt.
Ud fra denne opstilling, vil vi måle og beregne os frem til et resultat, og se om der er forskel på teori og praksis? og hvad den eventuelle forskel skyldes?
Hvad bliver spændingsfaldet over hver forlængerledning? Og passer disse tal ens med de målte tal?
Når vi halver effekten på varmeblæseren, stiger modstanden på selve varmeblæseren, - hvilket betydning for det på resten af udregningerne?
I stærkstrømsbekendtgørelsen står der ” hvis spændingsfaldet overstiger 4 %, er opstillingen ikke lovlig” hvor meget i procent vil vores spændingsfald være, og hvilket kvadrat ledning skal vi bruge for at overholde reglen med de 4 %.
Indhold
Indledning 2
Problemformulering. 3
Udregninger fuld effekt 4
Figur 1 9
Udregninger halv effekt 10
Figur 2 13
Modstandsfylde 14
Konklusion 16
Figur 3 18
Uddrag
Indledning
På grundforløbet på Odense tekniske skole, er der projekt uge, som skal omhandle et udvalgt emne, som er relevant til strøm, styring og IT.
Vi har valgt emnet: Spændingsfald.
Denne opgave skal tage udgangspunkt i en opstilling, med en varmeblæser og 4 forlængerledninger a´ 25 m. se figur 3
Idéen er at man skal forestille sig, at opstillingen er en fast installation i en bygning, hvor varmeblæseren er tilsluttet til de 100 m. ledning.
For at have et udgangspunkt for opgaven, måler vi volt og watt for hver 25 m. med et volt/wattmeter. Hvor varmeblæseren henholdsvis skal stå på fuld og halv effekt. Hvorefter vi vil beregne, om der er en forskel i praksis og teori. Vi vil beskrive hvad der sker med spændingen, modstanden, strømmen og effekten for hver 25 m. ledningen... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind