Noter: Skulpturer gennem tiden

  • STX 1.g
  • Billedkunst C
  • Ingen givet
  • 4
  • 1122
  • Word2007

Noter: Skulpturer gennem tiden

Opgaven indeholder beskrivelse og analyse af en skulptur fra hver tid, og det er disse perioder jeg beskæftigede mig med:
- Forhistorisk tid
- Den klassiske græske tid ca. 500-330 f.Kr.
- Renæssancen ca. 1400-1500
- Barok ca. 1600-tallet
- Nyklassicisme ca. 1800
- Modernisme ca. 1900-1960
- Postmodernisme fra ca. 1960
Derefter har jeg lavet en formalanalyse af egen skulptur.

Indhold

1. Redegør kort for, hvad der er karakteristisk for disse perioder kunsthistorisk set?
2. Placer skulpturerne i de forskellige perioder og forklar, hvordan de hænger sammen med den kunsthistoriske periode
3. Lav en formalanalyse af din egen skulptur, hvor du også forklarer:

Uddrag

Spørgsmål:
1. Redegør kort for, hvad der er karakteristisk for disse perioder kunsthistorisk set?
- Forhistorisk tid: man kalder det for palæolitisk kunst, og den varede til for ca. 12000 år siden. Det var en primitiv periode, hvor ”kunsten” ikke var der for at udsmykke, men for at fortælle en historie, eller var det noget som symboliserede noget. Det gjorde Venus fra Willendorf f.eks. Man mener at hun var en slags amulet, og symboliserede frugtbarheden hos kvinder, som gik rundt med dem hvis de havde problemer med at få børn, formoder man.

- Den klassiske græske tid: perioden varede ca. fra 500-330 f.Kr. og det var en periode hvor menneskekroppen blev, i skulpturen, dyrket som næsten en videnskab, mht. hvordan den blev... Køb adgang for at læse mere

Noter: Skulpturer gennem tiden

[7]
Bedømmelser
  • 12-06-2010
    Temmelig kortfattet. Synes der mangler en form for analyse af figurerne. Desuden finder jeg det mærkværdigt, man ikke har valgt at indrage figure, hvor der i højere grad er forskel, således man kan se en historisk ændring. Eks Den stærke romanske kristus VS Den lidende gotiske kristus... Men det er jo bare min mening...
  • 09-05-2012
    Givet af HF-elev på 2. år
    Hvis du har disse skulpturer så det bare at uddybe det. genialt.
  • 17-06-2014
    ,...........................................
  • 29-09-2012
    Givet af HTX-elev på 3. år
    aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa