Skråt kast | SRO | Fysik A og Matematik A

  • STX 2.g
  • SRO (Matematik A, Fysik A)
  • 10
  • 14
  • 1784
  • Word2007

Skråt kast | SRO | Fysik A og Matematik A

SRO i Fysik A og Matematik A om "Skråt kast".

Problemformulering:
- Indfør de matematiske og fysiske begreber du finder nødvendige for at give en matematisk beskrivelse af banekurven for en kugle ved kuglestød.
- Find, ved brug af matematik, den optimale ”affyringsvinkel” for kuglen, når kuglen starter og slutter i samme højde over jorden. Forklar, hvorledes den optimale ”affyringsvinkel” for kuglen ændres når kuglen ikke starter og slutter i samme højde over jorden.
- I din besvarelse skal der indgå fysikforsøg med skråt kast.

Indhold

Indledning
Problemformulering
Teori og redegørelse
Forsøg: Det skrå kast
Konklusion
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Sport er en stor del af vores hverdag og i sportens verden indgår en masse boldspil. Vi har ud fra denne betragtning taget udgangspunkt i eksperimentet, skråt kast. Eksperimentet omhandler en bolds bane i luften. Forsøget gav mulighed for at klarlægge og undersøge, hvilket vinkel der forårsager det længste kast. Emnet er interessant, fordi det er muligt at relatere til sin egen hverdag fyldt med sport og fritidsaktiviteter. Kilderne er blevet udleveret i formen er kompendier og bøger.

Teori og redegørelse
Der tages højde for at vi regner uden luftmodstand.
Skråt kast med start og slut i samme højde:
I vores teoretiske model arbejder vi med følgende funktioner for at beregne boldens bevægelse.
Acceleration i 2 dimensioner:
a=(0¦(-g))=(0¦(-9,82 N))
Tyngdekraften er negativ, da det er en modsatrettet kraft der trækker nedad i kuglen.
Hastighedsfunktionen:
V(t)=a∙t+V_0
Men da vi arbejder med skråt kast skal vi have omskrevet den til 2 dimensioner:
... Køb adgang for at læse mere

Skråt kast | SRO | Fysik A og Matematik A

[2]
Bedømmelser
  • 20-12-2012
    Rigtig god opgave til inspiration
  • 14-01-2013
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
    ikke lige hvad jeg sigtede efter