SSO om læring
SSO om læring
SSO i Psykologi B om læring.
Problemformuleringen var hvordan synet på læring er ændret fra 60'erne og frem til nu.
Elevens kommentar
Jeg er kommet ind på alle de rigtige aspekter der kunne dog godt bruges nogle uddybende eksempler fik jeg at vide.
Indhold
Forord 2
Indledning 3
Ændringen af synet på læring 4
Nutidens moderne syn på læring 6
Skolen gennem tiderne 7
Sammenfatning 8
Individualitet i samfundet og i skolen 10
Om LP-modellen 19
Uddrag
Indledning
Læring fra perioden 1960'erne og frem til nutidens informationssamfund. Der er sket flere revolutioner som har haft indflydelse på begrebet læring, både kulturelt samfundsmæssigt. Jeg har valgt det væsentligste med som har haft indflydelse på den måde hele folkeskolesystemet og undervisningen foregår på i dag. Jeg sætter desuden fokus på nogle få ud af de mange teoretikere og psykologer som ganske vist, har lavet omfattende undersøgelser og skrevet bøger langt forud for deres tid, men samfundet har måttet gennemgå væsentlige forandringer før at der har været grobund for deres teorier og idéer, men som så siden er blevet anerkendt. Med henblik på den progressive pædagogik har der modsat også været idéer og teorier som først har fået fæste efter at der er dannet videnskabeligt bevis for dem.
Jeg vil i opgaven så vidt muligt prøve at sætte fokus på hvilke historiske opdagelser der er gjort inden for emnet i relation til undervisningsmetoder, undervisningsmiljø, motivation, inddragelse af forældre. Desuden vil jeg placere det i forhold til den enorme udvikling vores samfund har gennemgået i perioden, hvad er i det hele taget relevant at lære i vores samfund nu til dags, i vores computer baserede samfund. Endelig vil jeg kritisk vurdere hvorledes den vedlagte folkeskole formålsparagraf tilgodeser de nye facts om læring. Jeg vil gerne belyse hvordan undervisningen er tilrettelagt på en måde som stemmer dårligt overens med vores naturlige indlæringsstil... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind