SOP om KiMs i Dansk A og Afsætning A - Analyse af markedsføring samt konkurrencesituation

  • HHX 3. år
  • SRP (Dansk A, Afsætning A, SOP)
  • 7
  • 25
  • 6823
  • PDF

SOP om KiMs i Dansk A og Afsætning A - Analyse af markedsføring samt konkurrencesituation

SOP'et indeholder en analyse af den danske chips producent KiMs, samt en analyse af virksomhedens markedsføring indenfor snackbranchen på det danske marked med særlig vægt på konkurrencesituationen, og slutteligt en reklameanalyse af selvvalgt - Opgaven er skrevet i fagene Dansk A og Afsætning A.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Abstract 1
Indledning 3
Virksomhedskarakterstik KiMs 4
SWOT-analyse for KiMs 4
Værdikæde for KiMs 6
Konklusion på SWOT og værdikæde – KiMs kernekompetencer 6
Markeds-/Brancheanalyse på det danske marked for salg af chips og snack produkter 7
Brancheanalyse – Porters 5 forces 7
Konkurrencemæssige positioner på det danske chips marked 9
Vurdering af KiMs sortiment 10
KiMs reklameanalyse – Machochips 11
Reklameanalyse af konkurrentreklame – Estrella chips 14
Konklusion på overstående reklameanalyser 16
Parameterstrategi for KiMs 16
KiMs fremtidige strategiske muligheder 17
Udarbejdelse af forslag til ny kampagne 18
Konklusion på opgave 18
Litteraturliste 19
Bilag 1 – SWOT-Analyse 20
Bilag 2 – Værdikæde 21
Bilag 3 – Euromonitor markedsanalyse, markedsandel i Danmark 22
Bilag 4 – KiMs sortiment 23
Bilag 5 – Forslag til ny kampagne 24

Uddrag

Indledning:
I denne opgave vil jeg give en kortfattet virksomhedsbeskrivelse af chips producenten KiMs, hvor jeg derefter vil analysere selve KiMs som virksomhed, ved hjælp af en SWOT-analyse samt udarbejde en værdikæde for virksomheden.

Herefter går jeg i dybden med selve chips branchen, hvilket jeg gør ved hjælp af porter's 5 forces, som giver et godt overblik over, hvor solid en virksomhed KiMs er, hvor man kan se KiMs har lukket de forskellige ”huller” i branchen, så det er svært for trusler at trænge ind på deres markedsposition. Derudover har jeg udarbejdet et overblik over, hvem der sidder på de forskellige konkurrencemæssige positioner inden for chips branchen, hvor KiMs sidder som klart markedsleder efterfulgt af markedsudfordreren den amerikanske chips producent Estrella.

Efterfølgende tager jeg hul på et spændende emne, nemlig KiMs sortiment, hvor man vil kunne se, at der er et alt for højt fedtindhold i deres produkter, hvilket gør at KiMs står svagt stillet over for en evt. samfundsændring, som vil gøre at der kommer mere fokus på helse samt sundhedsprodukter. Der er også blevet udarbejdet en reklameanalyse af reklamefilmen ”Machochips” fra KiMs, samt en reklameanalyse af en relevant konkurrentreklame fra Estrella til samme målgruppe ved hjælp af en makroanalyse.

Afslutningsvis har jeg udarbejdet en kampagne for KiMs, som er udarbejdet ved hjælp af photoshop, som koncentrer sig omkring emnet helse og sundhedsprodukter, hvor denne kampagne er henvendt til personer. som går meget op i sundhed, da kampagnen promovere for nylanceret fedtfattige ovnbagte chips... Køb adgang for at læse mere

SOP om KiMs i Dansk A og Afsætning A - Analyse af markedsføring samt konkurrencesituation

[18]
Bedømmelser
  • 08-02-2013
    Rimelig god opgave. Kan sagtens bruges til inspiratio til ens SRP!
  • 10-10-2012
    Givet af Elev på 2. år
    Super god... :)Hjalp mig igennem min Eksamen...!
  • 07-04-2015
    OKay opgave, dog ikke noget jeg kunne bruge :-)
  • 02-03-2014
    Fin opgave hjalp okay

Materialer relateret til SOP om KiMs i Dansk A og Afsætning A - Analyse af markedsføring samt konkurrencesituation.