SOP om Carlsberg i Afsætning og VØ

SOP om Carlsberg i Afsætning og VØ

SOP'et indeholder en strategisk analyse af Carlsberg med henblik på vækst i form af at begynde at sælge deres varer til Kina, og derudover kommer jeg også ind på, hvilken form for promotion de skal bruge, når de vil fange de Kinesiske kunder.

Studienets kommentar

Generelt et svagt SRP, som mangler en rød tråd og hvor de fleste påstande er udokumenterede.

Momentvist er der dog enkelte lyspunkter i de specifikke analyser.

Der er i opgaven givet specifikke kommentarer til de problematiske steder. Sproget er ikke kommenteret, men det er generelt også meget svagt.

Bedømmelse 4 (pil ned)

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

The Abstract 2
Indledning 3
Virksomhedsbeskrivelse 4
Analyse af Carlsbergs rentabilitet 4
Afkastningsgraden: 4
Aktivernes omsætningshastighed: 5
Overskudsgrad: 5
Soliditetsgrad: 6
Egenkapitalens forretning: 6
Likviditetsgrad: 7
Strategisk analyse 8
Carlsbergs nuværende situation 8
Strategi – Ansoffs Vækstmatrix 8
SWOT-analyse 9
Interne forhold 9
Strengths – Styrker 9
Weaknesses – Svagheder 10
Eksterne forhold 10
Opportunities – Muligheder 10
Threats 10
Konklusion på SWOT-analysen 11
PLC-kurven 11
Eksportmotiver 12
Interne Eksportmotiver: 12
Eksterne Eksportmotiver: 13
Værdikæde analyse 13
Kina 15
Segmentering af eksportmarkedet 16
Vurdering af anvendelsen af promotion parameteren 16
Konklusion 18
Litteraturliste 20
Bilag 1 – Regnskab 21
Bilag 2 - Ansoffs Vækstmatrix 23
Bilag 3 – Bostonmodellen 24
Bilag 4 – PLC-modellen 25
Bilag 5 – Segmentering af eksportmarkedet 26
Bilag 6 – Promotion parameteren 27

Uddrag

Indledning:

Jeg har valgt at beskæftige mig med Carlsberg, da jeg mener, det er en meget interessant virksomhed. Carlsberg er en verdensomspændende virksomhed, og det gør, at virksomheden er mere spændende at arbejde med, fremfor en lille lokal virksomhed.

Mit studieretningsprojekt vil tage udgangspunkt i afsætning B og virksomhedsøkonomi A samt emner, der er blevet gennemgået i diverse bøger indenfor fagene.

Omkring Carlsberg vil jeg først lave en kort virksomhedsbeskrivelse, hvor jeg kommer ind på de vigtigste informationer omkring virksomheden. Derefter vil jeg komme ind på Carlsbergs regnskab, og til det vil jeg lave en regnskabsanalyse baseret på Carlsbergs regnskaber fra 2005 – 2009 (da regnskabet pr. 2010 endnu ikke er blevet offentlig gjort, har der ikke været mulighed for at analysere det).

Udover det vil jeg i den analyserende del, foretage en strategisk analyse af Carlsberg med henblik på vækst i form af eksport til Kina. Derefter vil jeg komme ind på, om Carlsberg har styrken til at kunne eksportere til Kina.

Afslutningsvis vil jeg med udgangspunkt i en segmentering og valg af målgruppe på det kinesiske marked diskutere og vurdere anvendelsen af promotion parameteren, og til dette vil jeg først komme ind på Kinas udvikling samt beskrive de kulturelle forskelle, der er mellem Danmark og Kina, da det har en vigtig faktor i anvendelsen af promotion parameteren... Køb adgang for at læse mere

SOP om Carlsberg i Afsætning og VØ

[15]
Bedømmelser
  • 24-01-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Genial opgave, hvor man får et godt overblik over hvad en SRPopgave skal indeholde
  • 25-11-2014
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Som der står er det en svag srp, men en fin hjælp til at komme igang
  • 12-12-2014
    lækkert det kan bruges mange tak
  • 21-09-2014
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Hjalp mig videre da jeg sad fast :-) Tak for inspiration.