SRP om Penicillin i Biologi A og Historie A

  • STX 3.g
  • SRP (Historie A, Biologi A)
  • 12
  • 27
  • 8398
  • PDF

SRP om Penicillin i Biologi A og Historie A

SRP om Pencillin og Pencillinens historie, skrevet i fagene Biologi A og Historie A - i opgaven gennemgår jeg opdagelsen af penicillin, samt medikamentets vej til generel brug, og slutteligt se på konsekvenserne af brugen af antibiotika og antibiotika-resistens.

Lærers kommentar

Perfekt opgave.

Studienets kommentar

Bemærk: Da dette SRP er skrevet, da SRP stadig var en ny opgavetype, er der ikke analyseret kilder i historie. Det forventer man i SRP'er idag. Du kan stadig bruge opgaven som inspiration til emne og indhold, men husk at din opgave skal indeholde en analyse af konkret kildemateriale for at få en god karakter.
Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Abstract 3
Indledning 4
Forekomst og betydning af penicillin i naturen 6
Penicillins syntesevej 8
Behandling af infektionssygdomme inden opdagelsen af penicillin 9
Betydningen af penicillins opdagelse 11
Eksperimentelt arbejde 13
Undersøgelse af penicillin-følsomhed i flydende kulturer af E. coli 13
Undersøgelse af resistensforekomst hos bakterier i en selvvalgt biotop 17
Undersøgelse af penicillin-følsomhed hos tre bakteriearter ved tabletdiffusionsmetoden 18
Konsekvenserne af den voksende antibiotika-resistens 19
Mulige løsninger mod antibiotika-resistens 22
Konklusion 24
Kildeliste 25
Litteraturliste 25
Figurliste 25
Internetliste 25
Bilag 26
Eksperimentelt arbejde 26
Undersøgelse af penicillin-følsomhed i flydende kulturer af E. coli 26
Undersøgelse af penicillin-følsomhed hos tre bakteriearter ved tabletdiffusionsmetoden 27
Forsøgsvejledninger 27

Uddrag

"Indledning:

I mellemkrigsperioden, nærmere bestemt i 1928, blev der ved et tilfælde opdaget noget, som kunne dræbe bakterier.

Det var en svampespore, som havde sat sig på et af Sir Alexander Flemings vækstmedier. Svampesporen kom fra svampen Penicillium notatum og stoffet blev opkaldt penicillin.
Stoffet var ved at blive glemt, da Fleming ikke kunne fremstille en ren portion af stoffet, men i slutningen af 1930'erne lykkedes det to andre forskere, Howard Florey og Ernst Chain at fremstille en ren portion penicillin.

Stoffet blev masseproduceret og sendt ud til fronten i Anden Verdenskrig, og reddede tusindvis af allierede soldater fra at dø af infektioner, som var noget, der tidligere havde dræbt flere soldater end kugler fra gevær.

Stoffet blev betegnet som et vidunder middel, men ved et overforbrug af stoffet, er der kommet resistente bakterier ved mutationer, som godt kan overleve en penicillin behandling. Dette har givet nogle tragiske konsekvenser, hvorved at resistensudviklingen har overhalet antibiotikaproduktionen, hvilket betyder at der nu er bakterier, som forårsager infektioner, hvor der ikke findes et antibiotikum, som man kan behandle patienten med.

I denne opgave vil jeg starte helt fra toppen af og kigge på forekomsten og betydningen af penicillin i naturen, hvor jeg vil komme ind på de forskellige faktorer der ligger til grund for at penicillin overhovedet er forekommende i svampen Penicillium notatum.

Derudover vil jeg kigge på stoffets biokemiske opbygning og forklare videre hvorledes stoffet virker, og hvordan det kan miste sin funktion.

Herefter vil jeg se på de behandlingsformer, der blev brugt inden brugen af penicillin helt tilbage fra de tidlige tider til starten af det 20. Århundrede.

Jeg vil herefter gennemgå hvorfor nogle af behandlingsformerne virker og hvorfor nogle af dem ikke har været i stand til at blive sat i produktion.

Ud fra penicillins virkning på infektioner, vil jeg analysere den store betydning stoffet har haft, bl.a. i krigstider, på baggrund af Flemings egen tale og en præsentationstale til Nobel prisen i 1945.
For selv at kunne se hvordan penicillin virker, vil jeg gennemføre forskellige penicillin-relaterede forsøg, hvor jeg vil analysere og diskutere perspektiverne i mine resultater og kigge på de anvendte metoder.

Derefter vil jeg komme frem i tiden og vurdere konsekvenserne af den voksende antibiotika-resistens. Heri vil jeg komme ind på de biologiske konsekvenser, med en gennemgang af hvad antibiotika-resistens er.

Derudover vil jeg også vurdere de samfundsmæssige konsekvenser og i den sammenhæng forklare, at denne resistensforekomst måske alligevel godt kan være heldigt for os mennesker i denne verden. Til slut vil jeg pege på mulige løsninger til at komme dette verdensomspændende problem til livs."... Køb adgang for at læse mere

SRP om Penicillin i Biologi A og Historie A

[13]
Bedømmelser
  • 13-11-2012
    Givet af 3.g'er på STX
    Er du sikker på, at du fik 12? Jeg synes ikke, at den historiske del er tyk nok.. Og desuden er der en del sproglige fejl. Ellers udmærket under biodelen!
  • 11-12-2014
    Kan umuligt have givet karakteren 12. Ikke at det er nogle dårlig opgave, men vurdere den selv til at sted mellem 7 og 10.
  • 09-12-2015
    hejnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
  • 07-12-2014
    lalallallallalalaalal