SOP om LEASY til Kina i Kulturforståelse og Afsætning

SOP om LEASY til Kina i Kulturforståelse og Afsætning

SOP'et arbejder med virksomheden LEASY (L'EASY), og dennes mulighed for at ekspandere til det kinesiske marked, med udgangspunkt i en analyse af det kinesiske marked, og til sidst vurderer jeg hvorvidt en ekspansion er en god løsning. Jeg skrev opgaven i Kulturforståelse B og Afsætning A.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Virksomhedsbeskrivelse 2
Målgruppe på det danske marked 4
Landanalyse af det kinesiske marked 5
Naturgivne forhold 5
Samfundsmæssige forhold 6
Synlige forhold 6
Usynlige forhold 8
Kulturteorier 9
Specifikke produkt- og markedsforhold 10
Prisniveau 10
Målgruppe 10
Købsadfærd 12
Konkurrencesituation 13
Distribution 14
Medieforhold 14
Konklusion samt vurdering af analyse 15
Parametermix til det kinesiske marked 16
De 4 P'er 16
Litteraturliste 21

Uddrag

Virksomhedsbeskrivelse:
L'EASY A/S er en handelsvirksomhed, som blev etableret i Danmark i 1985 af den dengang 21-årig odenseanske iværksætter Niels Thorborg. Virksomheden hed dengang VaskRent og beskæftigede sig i starten kun med udlejning af vaskemaskiner

I 1992 blev firmaets navn ændret til L'EASY og fra 1998 kom der rigtig skub i virksomheden i Danmark efter en massiv markedsføring med frontfiguren Peter samt deres velkendte enkelte telefonnummer 8x8.
L'EASY gik ind på det svenske marked i 1998 og det norske marked i 2001, begge steder under navnet L'EASY samt på det hollandske marked i 2006 under firmanavnet, Inbound Cc BV.

Etableringen på det hollandske marked gik dog ikke som forventet på trods af mange lighedspunkter med Danmark, så som befolkningstæthed, samfundsøkonomien og kulturen.

Hollændernes lyst til at købe forbrugsvarer på afbetaling stod ikke i mål med forventningerne samtidig med at, landet har en anderledes lovgivning omkring betaling for varer på internettet, hvor man indenfor 30 dage efter køb, kan trække betalingen tilbage, selvom produktet er leveret.

Dette gav en meget lille omsætning og store udfordringer med at få betaling for de solgte varer, hvilket medførte at virksomheden valgte at trække sig fra det hollandske marked i 2009.
L'EASY opkøbte i 2005 Thorns datterselskab D:E:R A/S i Danmark, hvis kontor flyttede ind på samme adresse som L'EASY i Odense.

D:E:R fortsatte i eget navn og eksisterer stadig som selvstændigt selskab i koncernen. Året efter opkøbte L'EASY Thorn Holdings Ab-selskabernes afdelinger i Sverige og Norge, som blev sammenlagt med L'EASYs afdelinger.

De skiftede senere navn til Thorn, da dette var bedre brandet end L'EASY i disse lande.
I 2008 købte virksomheden som start halvdelen af Wupti, og senere i 2011 købte de en bid mere, svarende til et samlet ejerskab på 50,1 % af Wupti.com A/S.

Dette resulterede i, at L'EASY overtog kontrollen af selskabet og flyttede også deres kontor ind på L'EASYs adresse i Odense. Sammenlægningen af henholdsvis L'EASY, D:E:R og Wupti.com i samme kontorbygning giver i dag en større effektivitet, da kunderne hos alle tre virksomheder bliver betjent af L'EASYs medarbejdere, som har dygtiggjort sig med kurser inden for området salg og service.

Direktør og ejer Niels Thorborg har ligeledes udtalt følgende: 'Når Wupti og L'EASY flytter sammen, kan vi drive begge mere effektivt og spare på omkostningerne. Det er meget vigtigt i dagens marked'... Køb adgang for at læse mere

SOP om LEASY til Kina i Kulturforståelse og Afsætning

[1]
Bedømmelser
  • 29-01-2014
    jhgjhkhkjhbkjhkjhkjhkjhnkjnkjkjnuv

Materialer relateret til SOP om LEASY til Kina i Kulturforståelse og Afsætning.