SOP om Krisen i USA i fagene International Økonomi og Engelsk

SOP om Krisen i USA i fagene International Økonomi og Engelsk

SOP om Finanskrisen i USA med fagkombinationen International Økonomi A (IØ), og Engelsk A, som giver svar på følgende problemstillinger:

"Redegør for årsagerne til finanskrisen i USA i 2008.
Analyser arten og formålet med de amerikanske regeringsindgreb i konsekvens af finanskrisen.
Diskuter forskelle og ligheder mellem finanskrisen og IT-boblen i 2000."

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning 4
Redegør for årsagerne til finanskrisen i USA i 2008. 5
Rentepolitikken 6
Subprime lån 7
Leverage 8
Mistilliden imellem bankerne 9
Analyser arten og formålet med de amerikanske regeringsindgreb i konsekvens af finanskrisen. 9
The Bank Bailout Bill 10
TARP 11
Den amerikanske regerings opkøb foretaget i samarbejde med FED 12
Hvorfor gjorde man det? 14
Diskuter forskelle og ligheder mellem finanskrisen og IT-boblen i 2000. 16
Selve markedet 17
Brugen af gearing 18
Hvem blev ramt af hhv. it-krisen og finanskrisen? 19
Hvad var konsekvenserne af kriserne? 19
Bobler 20
Regeringens indgreb under it-krisen og finanskrisen 21
Hvem var skyld i kriserne? 22
Konklusion 23
Litteraturliste 24
Bøger: 24
Internetmateriale: 24

Uddrag

Indledning
Finanskrisen, der begyndte i 2007, i USA var en af de største kriser i nyere tid. Faktisk skal vi helt tilbage til den store depression i 1929 for at finde en krise med tilsvarende omfang. Finanskrisen blev indledt i USA bl.a., som følge af en manglende realitetssans og ekstrem optimisme. Disse ting var det, som fik mange mennesker og banker til at handle med risikofyldte lån, som senere var det der ledte til opstanden af krisen. Finanskrisen startede i det finansielle system, hvilket var med til at gøre dens skader langt mere betydningsfulde end IT-krisen. Man frygtede et finansielt kollaps under finanskrisen, som blev modarbejdet i et tæt samarbejde mellem den amerikanske regering og centralbanken.

Hvordan lykkedes det den amerikanske regering og centralbanken at undgå et finansielt kollaps? Hvordan lykkedes det dem egentlig at stoppe konkurserne blandt nogle af landets største banker, forsikringsselskaber og realkreditforeninger? Lykkedes det dem at genskabe tilliden på interbankmarkedet? Hvad synes den amerikanske befolkning om Wall Street efter krakkene? Hvordan kan IT-krisen og Finanskrisen sammenlignes, og har vi begået de samme fejl igen? Dette vil blive gennemgået, analyseret og diskuteret i den følgende opgave, hvor årsagerne til finanskrisen vil blive vendt på hovedet for at få en forståelse for, hvordan den helt præcist opstod og hvad man gjorde for at minimere skaderne. Så hvordan lykkedes det den amerikanske regering og centralbank at redde det finansielle system?

I denne opgave vil finanskrisen blive undersøgt vha. af en grundig redegørelse for årsagerne, som var skyld i den. Herefter vil opgaven give en analyse af, hvad den amerikanske regering og centralbank i samarbejde gjorde for at redde det finansielle system, fra et muligt kollaps. Til sidst vil jeg sammenligne denne krise med IT-krisen, for at se hvilke forskelle der er de på de to. Bl.a. for at finde ud af, om vi begik de helt samme fejl igen, og for at finde ud af hvad konsekvenserne var ved kriserne. Yderligere vil jeg også komme ind på, hvilken forskel det gjorde, at boblernes indhold var forskellig... Køb adgang for at læse mere

SOP om Krisen i USA i fagene International Økonomi og Engelsk

[6]
Bedømmelser
  • 13-01-2013
    den er super og fordyber sig godt i emnet
  • 20-03-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    rigtig godt opgave! Stærkt arbejde :-)
  • 12-09-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    rigtig fin opgave, god inspiration!
  • 18-02-2013
    Fantastisk opgave, god inspiration