SOP om Bianco i Dansk A og Afsætning A

  • HHX 3. år
  • SRP (Dansk A, Afsætning A, SOP)
  • 7
  • 32
  • 11942
  • PDF

SOP om Bianco i Dansk A og Afsætning A

SOP om Bianco, i fagene Dansk A og Afsætning A. Danskdelen er en reklameanalyse af reklamer fra Bianco, og afsætningsdelen handler om segmentering, promotion o.lign.

I Opgaven foretages en virksomhedsanalyse af firmaet Bianco, og herefter en reklameanalyse af en af ders reklamer (Min analyse omhandler reklamen fra kampagnen ”How to afford the whole collection”. Reklamen er fra sommerkollektionen år 2003 og viser et billede af en ældre mand og en yngre kvinde.)

Slutteligt giver jeg forslag til en fremtidig markedsføringsstrategi.

Opgaveformulering

Jeg vil først foretage en kort virksomhedsanalyse af Bianco, hvor jeg derefter vil vurdere deres positionering i Danmark.

Dernæst vil jeg foretage en reklameanalyse af en reklame fra virksomheden og vurdere om reklamens brug af virkemidler afspejler tendenser til nutiden. I denne forbindelse vil jeg diskutere overvejelser omkring målgruppe, købsadfærd og forbrug på konsumentmarkedet i Danmark.

Til sidst vil jeg give forslag til en fremtidig markedsføringsstrategi, Bianco kan anvende, for at virksomheden kan sikre sig en fortsat vækst, hvor jeg særligt fokusere på at anvende promotionsparameteren.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

1. Abstract 1
1. Indledning og opgaveformulering 2
1.2 Opgaveformulering 2
2. Virksomhedsbeskrivelse 3
2.3 Historie 3
3. Virksomhedsanalyse 4
3.1 Supply Chain 4
3.2 E-handelstrappen 4
3.3 Strategisk planlægning 5
3.4 SWOT Analyse 5
3.5 Fremtidig strategi 5
3.6 Vækststrategier 6
3.7 Konkurrencestrategi 6
3.8 Delkonklusion: virksomhedsanalyse 7
4. Positionering i Danmark 7
4.1 USP 8
4.2 Delkonklusion: positionering i Danmark 8
5. Reklameanalyse 9
5.1 Delkonklusion: reklameanalyse 14
5.2 Reklamens brug af virkemidler 15
5.3 Målgruppe 15
5.4 Købsadfærd 16
5.4.2 Købsroller 17
5.4.3 Beslutningsprocessens faser 19
5.5 Delkonklusion: målgruppe og købsadfærd 20
6. Forbruget på konsumentmarkedet i Danmark 21
7. Fremtidig markedsføringsstrategi 22
7.1 Delkonklusion: Fremtidig markedsføringsstrategi 24
8. Konklusion 24
9. Kildeliste 28
Bilag 1 – artikel; dansk modekæde med sko vil erobre Europa 29
Bilag 2 – SWOT analyse 31
Bilag 3 – positioneringskort 32
Bilag 4 – reklamer 33
Bilag 5 – øvrige reklamer fra ”How to afford the whole collection” 34
Bilag 6 – the stiletto effect 35
Bilag 7 – artikel; “at glemme krisen” 36
Bilag 8 – “how to handle the financial crisis” kampagne 37
Bilag 9– sponsorat 38
Bilag 10 – artikel; fortsat vækst 39

Uddrag

Indledning

Min SRP opgave, er udarbejdet på grundlag af virksomheden; Bianco Footwear A/S. Jeg har valgt at skrive om denne virksomhed, da jeg ser den meget interessant og nutidig, og ikke mindst ”Fremme i skoene”. De er hurtige med tidens trends, og de er også selv med til at skabe dem.
Derudover, har jeg jo valgt at min opgave i danskdelen skulle omhandle reklameanalyse, og der fangede jeg straks Bianco, da de har en helt bestemt måde at fremgive deres reklamer og kollektioner på. Mange virksomheder lægger fokus på deres produkter i reklamerne, hvorimod det i Biancos reklamer, er de færreste tilfælde hvor personerne i reklamen overhovedet bærer Biancos produkter. De lægger ikke så meget vægt på deres produkter, men derimod mere vægt på Kollektionens navn og ”budskab” i reklamen.
Dette hænger også sammen med den anden del af emnet i min SRP, nemlig promotion i afsætningsdelen, og det gøres jo også via. Reklamerne, hvilket giver en god sammenhæng imellem de to fag her i min opgave. Den indeholder overordnet en Reklameanalyse hvor der i danskdelen tages udgangspunkt i selve reklamen som billede. I afsætningsdelen tages også udgangspunkt i selve reklamen, men også selve virksomheden, og hvordan deres reklamer kommer ud til kunderne.
I min opgave vil jeg først og fremmest give en kort virksomhedsbeskrivelse af Bianco hvor jeg besvarer spørgsmålene: (hvem, hvad, hvor, hvornår og hvordan)
- Hvem er Bianco?
- Hvad laver Bianco?
- Hvor findes Bianco?
- Hvornår opstod Bianco

2. Virksomhedsbeskrivelse

Hvem: Bianco A/S er en aktieejet detailvirksomhed, som sælger fodtøj og accesories direkte til slutbrugeren. Dette foregår igennem deres franchisekæde, detailbutikker. Derudover, har de i september 2010 opstartet ”Bianco Online”, som er en hjemmeside hvor kunden kan gå ind og se + købe deres produkter. Bianco er dermed en clicks and mortar virksomhed, idet de sælger til slutbrugeren både igennem detailbutikker og deres hjemmeside... Køb adgang for at læse mere

SOP om Bianco i Dansk A og Afsætning A

[10]
Bedømmelser
  • 08-12-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Den har hjulpet mig rigtig meget! jeg ved hvad jeg vil skrive om nu og er sikker på at få en god karakter!!
  • 09-04-2012
    jeg var ikke vild med den og kunne ikke bruge den som inspiration
  • 25-03-2014
    God opgave, god inspiration
  • 20-09-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    ku gøres bedre men ellers fin opgave