SOP om Bang & Olufsen i Afsætning og Kulturforståelse

  • HHX 3. år
  • SRP (Kulturforståelse B, Afsætning A, SOP)
  • 10
  • 28
  • 8862
  • PDF

SOP om Bang & Olufsen i Afsætning og Kulturforståelse

SOP om Bang & Olufsen (B&O) skrevet i fagene Afsætning A og Kulturforståelse B. I opgaven kigger jeg på danske design, og beskrive virksomheden B&O, samt analysere deres afsætningsmuligheder i Qatar i forbindelse med BeoVision 10. Herudover kigges der på kulturelle forskelle, og undersøger forbrugerkulturen i Qatar.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning 5
Problemformulering 5
Bang & Olufsen 6
Historie 6
Produkter 6
Købsadfærd 7
Konkurrentidentifikation 7
Konkurrenceform 8
Brancheanalyse 8
Konkurrencestrategi 9
Konkurrencemæssig position 10
Vækststrategi 10
Qatar 11
Generelle forhold 11
Kultur 13
Forretningskultur 14
Geert Hofstede 14
Edward T. Hall 15
Livsstil/Trends 16
Delkonklusion 19
Segmentering 20
Konsumentenheder 20
Marked 20
Segment dannelse 20
SMUK 21
Målgruppevalg 21
Parametermix 23
Produkt 23
Pris 23
Place 24
Promotion 25
Konklusion 26
Litteraturliste og kildeangivelse 27
Bilagsfortegnelse 28

Uddrag

"Indledning:
Den danske virksomhed Bang & Olufsen er kendt for at producere stilfulde kvalitetsprodukter i billede og lyd. Bang & Olufsen har gennem de sidste årtier sat standarden inden for håndværk og brugen af de bedste materialer til skabelsen af det umulige og den perfekte oplevelse.

Sansen for detaljer og passionen for stræben efter den perfekte oplevelse har gjort Bang & Olufsen til et af de stærkeste og mest anerkendte brands i verden. Dansk design er kendt over hele verden og derfor synes jeg, at det kunne være spændende at arbejde med netop dette mærke. Med opgaven vil jeg undersøge, om det for Bang & Olufsen kunne være muligt at starte på et nyt og hurtigt udviklende marked.

Landet jeg vil undersøge er Qatar. Umiddelbart lyder det ikke som værende et potentielt marked for Bang & Olufsen, men det skyldes nok, at der er mange, som ikke ved, at Qatars økonomi er styret af olieudvinding og at det er noget, de har meget af. Qatar er et land i udvikling.

Økonomien er præget af høj vækst, og der har været stigende inflation de seneste år. En anden grund til at Qatar kunne være et spændende marked er, at kulturen er anderledes fra resten af den vestlige verden - da det er et land fra den arabiske verden.

Qatar er i gang med samme udvikling af ørkensandet, som de Forenede Arabiske Emirater har været igennem de seneste år - med opførsel af skyskrabere, attraktioner, samt nye landområder. Om udviklingen vil byde på mere, må tiden vise.

Det er helt sikkert, at det er udviklingen og økonomien, der er den styrende faktor i Qatar. Om det kan lykkes for Bang & Olufsen at starte på det nye marked, vil jeg prøve at klarlægge i opgaven."... Køb adgang for at læse mere

SOP om Bang & Olufsen i Afsætning og Kulturforståelse

[5]
Bedømmelser
  • 14-12-2015
    Lang og fin opgave, der desværre ingen relevans havde for mig, eller andre nutidige elever, da problemformuleringen er af egen forarbejdning, og er meget flydende.
  • 06-10-2011
    opgaven er god, men mangler bilag for at kunne bruge den rigtig
  • 11-12-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Væsentlige mangler, tvivler altså på et 10 tal!
  • 10-12-2011
    Givet af Studerende på 1. år
    Fin nok, ikke det bedste.

Materialer relateret til SOP om Bang & Olufsen i Afsætning og Kulturforståelse.