SOP: Bang & Olufsen i Afsætning og Virksomhedsøkonomi A

SOP: Bang & Olufsen i Afsætning og Virksomhedsøkonomi A

SOP om Bang og Olufsen, som er skrevet med brug af fagene Afsætning A og Virksomhedsøkonomi A - i opgaven giver jeg en omfattende virksomhedsbeskrivelse af B&O, og kigger i denne forbindelse på deres konkurrenceevne og strategi, foretager en SWOT-analyse, og vurderer den fremtidige og nuværende situation for koncernen.

Opgave fra 2010.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Virksomhedsbeskrivelse 3
Regnskabsanalyse 4
Rentabilitet 4
Indtjeningsevnen 8
Indekstal 9
Kapitaltilpasningsevnen 11
Soliditet og likviditets analyse 13
Børsrelaterede nøgletal 15
Strategiskanalyse 17
Swot-analyse 17
Værdikæde-analyse 19
Konkurrencestrategi 21
Samlet vurdering af b&o's nuværende situation 22
Fremtidig vurdering 24
Abstract 26
Litteraturliste 27
Bilag 28
Bilag 1: Dupont-pyramiden 28
Bilag 2: Værdikæden 29
Bilag 3: Konkurrencestrategi 30
Bilag 4: Ny B&O-lyd i Mercedes 31
Bilag 5: Strategisk alliance 32
Bilag 6: Ansoffs vækstmatrice 33
Bilag 7: Bang & Olufsen lancerer kraftfuld højtalerdock 34

Uddrag

Virksomhedsbeskrivelse:
Bang og Olufsen er en dansk virksomhed som blev grundlagt i 1925 i Struer. Det var de 2 personer Peter Bang og Svend Olufsen, som grundlagde virksomheden, og deraf kommer navnet Bang og Olufsen.

Bang og Olufsen startede oprindeligt som batteriproducent, men det var først i slutningen af 1950'erne deres gennembrud kom indenfor design og kvalitet i tv- og audiobranchen, da de allierede sig med anerkendte arkitekter og designere. I starten af 1990'erne lagde Bang og Olufsen deres strategi om, således at de hovedsageligt afsatte deres produkter gennem deres egne butikker, og det bevirkede at de hurtigt fik en øget indtjening.

I dag producerer de hovedsagelige kvalitetsprodukter indenfor tv-apparater og diverse musikafspillere, men derudover producere de også andet indenfor samme genre. I dag beskæftiger de over 2.500, og Bang og Olufsen har de har til formål at udvikle nye produkter hvor kvalitet og design går hånd i hånd, samtidig med at de ønsker at deres produkter ikke skal være set før hos konkurrenterne.

Bang og Olufsen sælger deres produkter igennem 2 forskellige former for butikker. Den ene er de såkaldte B1-butikker, som kun sælger Bang og Olufsen udstyr, hvilket vil sige, at Bang og Olufsen selv bestemmer indretningen, og alt anden angående butikken.

Den anden form, er butikker, hvor der også forhandles andet end Bang og Olufsen udstyr, dog har Bang og Olufsen stadig en vis form for indflydelse på indretningen.

Men det er klart de så kaldte B1-butikker, som står for den største del af omsætningen, da forbrugeren foretrækker at handle i disse butikker, frem for ”almindelige” butikker, som også forhandler andre produkter... Køb adgang for at læse mere

SOP: Bang & Olufsen i Afsætning og Virksomhedsøkonomi A

[8]
Bedømmelser
  • 20-02-2014
    Der mangler lidt dybde i regnskabsanalysen
  • 22-02-2011
    super fin opgave. En rigtig god hjælp
  • 19-01-2015
    super godt og forklarende.
  • 16-10-2013
    Rigtig god inspiration!!