SRO om Depeche Mode og synthesizere

  • STX 2.g
  • SRO (Matematik A, Musik B)
  • 10
  • 12
  • 3068
  • PDF

SRO om Depeche Mode og synthesizere

SRO i Matematik A og Musik B om Depeche Mode, med analyse af sangen "New Life" fra 1981.

Indhold

• Indledning S.3
• Baggrund S.3
• Synthesizeren i et matematisk perspektiv S.4
• Musik analyse af ”New Life”
 Melodik S.6
 Sound S.8
 Harmonik S.8
• Redegørelse for nyskabende tendenser i Depeche Modes musik S.9
• Fortolkning af Depeche Modes musik S.10
• Konklusion S.11
• Litteraturliste S.12

Uddrag

Indledning
Depeche Mode har i deres lange musikkarriere ændret forståelsen for popmusik. Gennem 1980'erne og 1990'erne har de haft en utrolig stor påvirkning på den elektroniske popmusik, de har også fået skabt et nyt og unikt lydunivers med hjælp fra synthesizere og samplere. Jeg vil komme ind på, hvordan periodisk funktion og sinusfunktion anvendes i forbindelse med fremstilling af lyde i en synthesizer vha. matematikken. Jeg vil komme ind på en musikanalyse af ”New Life”. Derudover vil jeg redegøre for de nyskabende tendenser, som kan findes i Depeche Modes musik, og forklare om principperne bag additiv og subtraktiv syntese. Og til slut vil der blive konkluderet på hvilken måde de to analytiske tilgange kan bidrage til en samlet fortolkning af musikken.

Baggrund
Depeche Mode beskæftigede sig i høj grad med elektronisk musik. Denne musikform begyndte at etablere sig i 1940'erne med musique concrète i Frankrig. Hvor det konkrete bestod i, at det musikalske lydmateriale, som blev anvendt, var reallyde eller hverdagslyde. Dette gjorde at tonalitet og melodik blev overflødiggjort med denne form for musik, og gjorde, at der var total frie tøjler. Herefter kom den amerikanske Tape music til. Tape music var en kombination af elektroniske lyde og hverdagens reallyde – samt stilhed. Tape music i ... Køb adgang for at læse mere

SRO om Depeche Mode og synthesizere

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.