SRO: Arla Foods
- HHX 2. år
- Virksomhedsøkonomi B (Afsætning A, SRO)
- 12
- 14
- 3887
SRO: Arla Foods
Studieretningsopgave i fagene Afsætning A og Virksomhedsøkonomi A
Probleformulering
Med udgangspunkt I en virksomhedskarakteristik af en selvvalgt virksomhed, bedes du lave en regnskabsanalyse af virksomheden.
Foretag en analyse af virksomhedens strategiske situation, herunder interne og eksterne forhold samt efterspørgselsforhold (kundeforhold) og konkurrenceforhold.
Lærers kommentar
Begge mine lærerer sagde at opgaven var meget fin, og der var ikke nogle fejl som sådan, og derfor blev karakteren 12 givet. Dog skulle jeg bruge flere fodnoter.
Indhold
Indledning
Metode
Regnskabsanalyse
Analyse af Arla Foods' strategiske situation
SWOT-analyse:
Omverdensmodellen:
Værdikæde af Arla Foods:
Branche analyse.
Analyse af kundeforhold.
Konklusion:
Litteraturliste:
Bøger:
Internetkilder:
Bilag:
Uddrag
Indledning:
Jeg blev stillet til opgave, at vælge en virksomhed, som jeg derefter skulle arbejde med, og derfor har jeg har valgt at arbejde med Arla Foods, på grund af deres succes på både det Danske marked, men også det internationale marked. På nuværende tidspunkt er Arla Foods den 9. største virksomhed i Danmark. Arla Foods beskæftiger sig hovedsagligt med produktion og salg af: Mælk, ost, smør, diverse yoghurter, desserter samt andet slags drikkelse (Deriblandt: Milk shakes, kakao og protein drikke). Arla Foods er et andelsselskab, og det har det været siden oprettelsen af det første andelsmejeri i 1881, i Västmanland. Arla Foods har generelt vokset meget, og er nu markedsledere inden for deres område i flere lande. Igennem finanskrisens forløb klarede Arla Foods sig rigtigt godt, de oplevede næsten ingen tilbagegang i antal af ansatte, dog et forholdsvist stort fald i årets resultat fra årene 2007-2008, årsresultat i 2010 var dog det største beløb de nogensinde har haft. Da virksomheden er et andelsmejeri, er de ikke påvirket af aktionærer da de ikke er et aktieselskab. De bruger dog et demokratisk system, til at vurderer og bedømme fremtidige forslag og vedtagelser. Dette system er meget simpelt, hver andelshavere har en stemme, som de skal bruge hver gang, noget med relation til virksomheden skal vedtages. Arla's produkter bliver solgt i over 100 lande, hvoraf de har produktion i 13 af landene. Virksomhedens nuværende CEO er Peder Tuborgh, som han har været siden år 2005... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind