SRO: Virksomhedsanalyse af B&O

SRO: Virksomhedsanalyse af B&O

SRO i Afsætning A og Virksomhedsøkonomi A om B&O.

Opgaveformulering

Virksomhedsbeskrivelse af B&O med vægt på produkter og målgruppe.
En rentabilitetsanalyse af B&O
En begrundet vurdering af virksomhedens mulighed for at komme tilbage til tidligere tiders markedsposition.

Lærers kommentar

Fornuftig rentabilitetsanalyse, fine kommentarer.
Fint bud på målgruppen.
Mangler lidt afsætningsbegreber.

Elevens kommentar

Flere afsætningsmodeller, gå mere i dybden med vækststrategien. Og vis sammenhængen mellem rentabilitetsanalysen og markedsføring og produktlancering.

Indhold

Abstract 3
Virksomhedsbeskrivelse af Bang og Olufsen 4
Produkter 4
Målgruppe 4
Kunsumentenheden for Bang og Olufsen 4
Segmenteringskriterier 5
Den endelige målgruppe 6
Minerva 7
Konkurrencen 7
Mission og Vision 7
Rentabilitets analyse af Bang og Olufsen 8
Afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed 8
Gældsrente, rentemarginal, gearing og egenkapitalens forrentning 10
Konklusion 11
Markedsføring (de 4 P'er) 11
Produkt 11
Pris 11
Promotion 12
Place (distribution) 12
Genvinding tidligere markedsposition 12
Kilder 14
Bilag 1 15

Uddrag

Virksomhedsbeskrivelse af Bang og Olufsen
Produkter

Peter Bang og Svend Olufsen var to unge mænd, der grundlagde virksomheden Bang og Olufsen, i Struer, i år 1925. Deres mål var at lave en radio som ikke skulle drives af batterier, og det lykkedes dem. De startede med kun at producere radioer, men pga. deres produktudvikling har de i dag et sortiment som tilbyder fjernsyn, radioer, dvd-afspillere, cd-afspiller, højtalere osv. B&O er stadig i fuld gang med produktudvikling, hvilket kan ses ved at de i år 2006 lancerede deres første mobil.

I dag har de fået gennemført nogle kontrakter med bilfirmaerne Audi, Mercedes, Aston Martin og BMW, aftalerne går ud på at der i nogle af deres modeller skal installeres B&O radio og musikanlæg.
Førhen blev B&Os produkter kun solgt i radio/tv butikker, men eftersom de i slutningen af 80'erne fik problemer med at tjene penge, åbnede de B1-butikkerne .
I starten af finanskrisen, som B&O er meget påvirket af, gik det ikke specielt godt med deres produktlanceringer, og derfor besluttede ledelsen at lave en ny strategiplan, som gik ud på, at virksomheden skulle fokusere mindre på produktkategorier, men i stedet ligger stor fokus på at få produkt udviklingen op i et højere gear.

Målgruppe

Kunsumentenheden for Bang og Olufsen
En konsumentenhed er en virksomhed, person eller organisation, som har muligheden for at anvende B&Os produkter teknisk, økonomisk og fysisk.

Teknisk
Nogle af B&Os produkter kræver en vis teknologisk evne, som betyder at folk uden en god erfaring kan have lidt svært ved at betjene produkterne. Men som tiderne er i dag er det meget få mennesker, der ikke ved hvordan man benytter en fjernbetjening, så det er få ... Køb adgang for at læse mere

SRO: Virksomhedsanalyse af B&O

[10]
Bedømmelser
  • 13-03-2011
    Det er en rigtig god opgave, den har et fint layout, et godt sprogbrug, og et fyldigt indhold. Man kan bruge rigtig mange ting i opgaven til, at få inspiration til hvordan, man skal besvare et spørgsmål, man er usikker på. Jeg syntes fx at delen med rentabilitetsanalyse er virkelig god, og rigtig godt formuleret. Jeg syntes ikke der er særlig mange fejl i opgaven i form af: enten stavefejl eller kommafejl. Der er kildehenvisninger, i form af fodnoter, gennem hele opgaven. Alt i alt, en rigtig god besvarelse.
  • 11-01-2012
    Lige det jeg manglede!! :D - fantastisk inspiration ;)
  • 03-02-2014
    Mangler noget afsætning, eller rigtig god inspiration
  • 30-11-2012
    God virksomhedsanalyse