SRO om Tiger i VØ A og IØ A
- HHX 2. år
- SRO (Virksomhedsøkonomi A, International Økonomi B)
- 10
- 12
- 3335
SRO om Tiger i VØ A og IØ A
En SRO om Tiger.
Opgaveformulering:
- Giv en kort karakteristik af Tiger.
- Foretag en analyse af virksomhedens økonomiske forhold
- Redegør for den aktuelle finanskrises udvikling og forløb, og analysér konsekvenserne af finanskrisen for Tiger.
- Diskutér og vurdér Tigers fremtidige økonomiske situation set i lyset af konjunkturudviklingen.
Indhold
The Abstract 3
Opgaveformulering 4
Indledning 5
1. Virksomhedskarakteristik af Tiger 6
2. Virksomhedens strategier 7
3. Rentabilitetsanalyse 9
4. Finanskrisen 10
5. Konklusion 11
Uddrag
Indledning
I min opgave har jeg tænkt mig at karakteriser Tiger som en virksomhed med mål, visioner, SWOT-analyse, og hvad der ellers hører til. Jeg vil beskrive deres økonomiske forhold med en rentabilitetsanalyse, og jeg vil her inkludere lidt om deres økonomiske strategier, fordi jeg synes, at det hjælper med at få et større overblik over Tiger, og hvordan de har formået at øge salget under krisen.
Efter det vil jeg redegøre for den nuværende finanskrises udvikling og forløb, helt fra start til nu, og jeg vil beskrive, hvordan Tiger, som en af de få virksomheder, har formået at overleve krisen og samtidig vokse sig forholdsvis stor.
Til sidst laver jeg en konklusion, hvor jeg samler op, på det jeg har fundet ud af, og fortælle om jeg synes Tiger er en bæredygtig virksomhed, og hvordan Tigers fremtidsplaner kunne se ud.
1. Virksomhedskarakteristik af Tiger
Beskrivelse og historie
Tiger er en landsdækkende butik, som er ved at prøve sig af på internationalt marked. Kæden ”Tiger” ejes af firmaet ”Zebra A/S” og er ikke mere end 15 år gammel. Deres hovedaktivitet er salg af alverdens ting, lige fra paraplyer til porcelæn til nissehuer osv.
Idéen kom fra den nuværende direktør, Lennart Lajboschitz, som havde et forrygende salg af paraplyer, og derfor besluttede sig for at starte en butik. Det blev senere til en hel kæde, hvor konceptet var, at alting skulle koste 10 kr. I dag ligger der over 80 Tiger butikker i Danmark, 4 i Island, 3 i Storbritannien, 1 i Tyskland og 1 i Sverige, og Tiger har planer om større ekspansion. Det har også betydet, at de har måttet udvide sortimentet lidt, så der nu også er varer, som koster 20, 30, 50 og 100 kr.
Deres nyeste idé er et pladestudie, hvor upcoming-bands kan komme og indspille en plade, som så sælges i Tiger butikkerne.
Tigers hovedkvarter ligger på Rådhuspladsen i København. Alle Tiger butikker er ejet af Zebra A/S.
For at belyse Tiger som virksomhed, har jeg lavet en SWOT-analyse: ... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind