SRO om badminton og skader i badminton

  • STX 2.g
  • SRO (Biologi A, Idræt B)
  • 12
  • 13
  • 2669
  • Word2007

SRO om badminton og skader i badminton

SRO i Idræt B og Biologi A om badminton og skader i badminton.

Indeholder forklaring af skader generelt samt en forklaring af badmintonskader + forebyggelse & genoptræning.

Indhold

1. Engelsk abstract 2
2. Indledning . 3
3. De mest almindelige skader indenfor badminton . 4
4. Forbyggelse af skader og genoptræning 8
5. Er det sundt at dyrke idræt . 10
6. Konklusion . 12
7. Litteraturliste 13

Uddrag

Indledning:

I denne opgave vil jeg undersøge hvilke skader er mest hyppige i badmintonsporten, og hvorfor dette er tilfældet. Jeg vil undersøge, hvordan skaderne opstår, og hvad man kan gøre for at forhindre det, samt hvad man kan gøre, efter en skade er opstået. Min opgave bygger på forskellige badmintonfaglige bøger samt internet sider, der omhandler skader og idræt. Jeg vil kun holde mig til badmintonsporten, men nogle typer skader kan også opstå i andre sportsgrene.

De mest almindelige skader indenfor badminton

Badminton spilles med mange små bevægelser og udfald og ofte i et højt tempo. Dette belaster især benene, og derfor findes de hyppigste skader også ved knæ, fodled, og især akillessenen er højt udsæt i badminton, der er den sport, hvor der opstår flest akillesseneskader. Når man snakker badmintonskader, skelner man mellem overbelastningsskader og akutte skader. Overbelastningsskader er de mest almindelig på grund af de mange gentagelser i spillet. Overbelastningsskader skyldes ofte: for høj træningsintensitet, forkert eller ændret teknik, og i få tilfælde kan det også skyldes anatomiske problemer. Som oftest ved overbelastningsskader skal årsagen findes et andet sted end der, hvor det gør ondt. ”Eksempelvis kan en fodvorte eller et gnavsår føre til en fejlbelastning med ondt i modsatte sides hofte.” I langt de fleste tilfælde kommer symptomerne ved overbelastningsskader først et stykke tid efter en forkert ændring i træningen. Det kunne være: teknik ændring, trænings ændring, nye sko eller ketsjer eller for hårdt opstrenget ketsjer. Hvis man opdager førnævnte symptomer, er det en god ide at have ført træningsdagbog, da man her har mulighed for at finde den forkerte ændring og herefter korrigere sin træning og undgå en slem overbelastningsskade, Hvis man ikke fører træningsdagbog, er det mange gange muligt at kontakte sin træner og sammen undersøge, hvornår der skete en ændring og på samme måde korrigere fejlen og komme tilbage på rette spor. Hvis man ikke får rettet problemet ... Køb adgang for at læse mere

SRO om badminton og skader i badminton

[1]
Bedømmelser
  • 21-03-2011
    god og velformuleret opgave

Materialer relateret til SRO om badminton og skader i badminton.