SOSU-hjælperens rolle i forbindelse med Parkinson

  • EUD (og HG) 3. år
  • Andet
  • 11
  • 17
  • 5070
  • PDF

Rapport: SOSU-hjælperens rolle i forbindelse med Parkinson

Problemformulering

1: Hvad er Parkinson sygdom?

2: Hvordan lærer man at leve med Parkinson sygdom?

3:Hvordan kan vi bruge denne viden om Parkinson sygdom i vores daglige arbejde som social- og sundhedshjælpere?

Studienets kommentar

SOSU-uddannelsen 2005

Indhold

INDLEDNING side 4
PROBLEMFORMULERING side 4
1: HVAD ER PARKINSONS SYGDOM? side 5
1a: Hvad er Parkinsons sygdom? side 5
1b: Hvor længe kan man leve med Parkinson sygdom, før ens
liv ændrer sig? side 5
1c: Hvorfor ryster nogle og andre ikke? side 5
1d: Hvilke symptomer har man, når Parkinson sygdommen er
på sit værste stadie? side 5
1e: Hvorfor glemmer man, og hvorfor mister man strukturen i dagligdagen? side 6
2: HVORDAN LÆRER MAN AT LEVE
MED PARKINSONS SYGDOM? side 7
2a: Hvordan lærer man at leve med Parkinson sygdom, og
hvad er godt og stimulerende for Parkinson patienter? side 7
2b: Hvad er status i dag for at forbedre livet med Parkinsons sygdom? side 8
2c: Hvad er en § 28, og findes der andre relevante love? side 9
2d: Hvilke diæter hjælper? side 10
2e: Hvordan påvirker Parkinsons sygdom taleevnen? side 11
2f: Hvilke øvelser kan hjælpe? side 11
2g: Hvem kan hjælpe? side 12
3: HVORDAN KAN VI BRUGE DENNE VIDEN OM PARKINSONS SYGDOM I VORES DAGLIGE ARBEJDE SOM SOCIAL- OG SUNDHEDSHJÆLPERE? side 12
KONKLUSION side 12
SAMARBEJDSAFTALE side 14
EVALUERING side 15
LITTERATURLISTE side 16
Bøger side 16
Internetartikler side 16
Love og paragraffer side 17
Video side 17
Øvrige kilder: side 17
BILAGSFORTEGNELSE side17

Uddrag

INDLEDNING
Parkinson sygdom kaldes også rystesyge eller rystelammelse, da de første symptomer ofte er rysten på hænderne.
Sygdommen blev opdaget af James Parkinson i 1817. Parkinson syge be-gynder oftest i 50-70 års alderen og hyppigheden stiger med alderen. Mænd angribes hyppigere end kvinder. Parkinson er på mange måder svært for den som er ramt af sygdommen. I Danmark lider 5-6 tusinde borgere af denne sygdom. Vi har valgt at arbejde med emnet, for at være med til at skabe å-benhed, forståelse og tolerance for den parkinsonramte borger. Samtidig øn-sker vi også at udvide vores horisont.
Vi mener det er vigtigt, at vi som kommende social- og sunhedshjælpere får nogle gode redskaber til at forstå den parkinsonramte. Hermed mener vi redskaber som f.eks viden om selve sygdommen, gode sosu-hjælper-hand-linger, og holdningsdiskussioner. Sammenlagt skulle denne viden, forslag til handlinger og indsigt i egne holdninger kunne give os kompetence til at yde en velkvalificeret pleje og omsorg.
Eftersom sosu-hjælperen mange gange er tættest på borgeren, er det u-troligt vigtigt at vi er velinformerede om borgerens rettigheder og muligheder. Det er også vigtigt at vores observationer indgår i et professionelt tværfagligt samarbejde (se bilag #1), da vi jo også har den daglige kontakt med borgeren, så vi på den måde kan være med til at forbedre den enkelte borgers livskvalitet... Køb adgang for at læse mere

SOSU-hjælperens rolle i forbindelse med Parkinson

[20]
Bedømmelser
  • 09-08-2011
    JEG SYNES DET ER EN RIGTIG FIN OPGAVE, DEN INDEHOLDER/INDEBÆRER RELEVANT INFORMATION SOM GIVER EN DYB OG REALISTISK FORSTÅELSE AF SYGDOMMEN PARKINSON. DEN KAN HEL KLART ANBEFALES TIL ALLE DER SKRIVER EN OPGAVE OM PARKINSON SYGDOMMEN :)
  • 09-08-2015
    God opgave. Mange gode ting i den. Men mangler en del flere observationer i opgaven.
  • 26-02-2014
    Fint til inspiration :)
  • 27-10-2013
    super godt. lige noget jeg kunne bruge