SOR-analyse af rejsemålet Lloret de Mar | Afsætning A

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • Ingen givet
  • 8
  • 1976
  • PDF

SOR-analyse af rejsemålet Lloret de Mar | Afsætning A

I afsætning skulle vi vælge et rejsemål fra ungrejs rejseprogram, og anvende SOR-modellen til at analysere målgruppen.

Forord.
Vi forestiller os, at vi er salgschefer for rejseselskabet UNG REJS, og vi vil se nærmere på salget af rejser til rejsemålet Lloret de Mar. Vi vil analysere målgruppen af unge i alderen 17 – 22 år, og finde ud af hvad vi kan gøre for at optimere salget. Vi vil analysere målgruppen ved hjælp af SOR-modellen.

Indhold

Opgavebeskrivelse. 3
Forord. 4
1. Organismen – Målgruppen. 4
1.1 Behov. 4
1.2 Købemotiver. 4
1.3 Rådighedsbeløbet. 4
1.4 Livsstil og livscyklus. 5
2. Stimuli – Påvirkninger. 5
2.1 Samfundsudvikling. 5
2.2 Opinionsledere. 5
2.3 Referencegrupper. 5
2.3.1 Primære. 6
2.3.2 Sekundære. 6
3. Respons – Købsadfærd. 6
3.1 Faser i købsbeslutningsprocessen. 6
3.1.1 Den første fase er problemerkendelsen. 6
3.1.2 Anden fase er informationssøgningen. 6
3.1.3 Tredje fase er vurderingsfasen 6
3.1.4 Fjerde fase er beslutningen. 6
3.1.5 Femte og sidste fase er efterkøbsadfærden. 6
3.2 Deltagere i købsbeslutningsprocessen. 7
3.2.1 Initiativtageren. 7
3.2.2 Konsumenten. 7
3.2.3 Influenten. 7
3.2.4 Disponenten. 7
3.3 Købevaner. 7
3.4 Købstyper. 7
4. Mindmap 8

Uddrag

1. Organismen – Målgruppen.
Når vi skal analysere organismen, skal vi ind på emnerne behov, købemotiver, rådighedsbeløb, livsstil og livscyklus.
1.1 Behov.
De behov som vores produkt ville kunne dække, er de fysiske behov sex og motion, de sociale behov og egobehovet.

De sociale behov bliver dækket, fordi de unge ofte rejser sammen i grupper med vennerne, og sammen med en masse andre unge i landet. Der er god mulighed for at skabe nye kontakter og indgå i et fællesskab på rejsemålet. For at sikre os at dette er muligt, afholder vi en masse fester, så de unge får mulighed for at være sammen med hinanden.
Det er også her, de vil få mulighed for at få opfyldt nogle fysiske behov i form af motion og sex. Vi ved, at mange unge tager med på disse rejser for at drikke, danse og dyrke sex.
Vores rejser giver mulighed for at opfyld egobehovet fordi, det giver opmærksomhed, anerkendelse og respekt, hvis man kan sige, at man har været på den vildeste ferie i Spanien med UNG REJS. For alle unge ved, hvad man snakker om og alle kan forestille sig, hvad man har oplevet til festerne... Køb adgang for at læse mere

SOR-analyse af rejsemålet Lloret de Mar | Afsætning A

[2]
Bedømmelser
  • 17-05-2010
    Kunne ikke være mere ubruglig.. Gem dine point til noget andet og bedre!
  • 29-09-2010
    rigtig godt skrevet. du har været omkring alt det man skal ;)