SOP om SAS og Markedsføring i Dansk A og Afsætning A

  • HHX 3. år
  • SRP (Dansk A, Afsætning A, SOP)
  • 10
  • 24
  • 7576
  • PDF

SOP om SAS og Markedsføring i Dansk A og Afsætning A

SOP om SAS og deres markedsføring, hvor de to valgte fag er Dansk på A-niveau og Afsætning på A-niveau - i opgaven gennemgår jeg virksomhedens historie, og analyserer deres strategier til promotion, samt giver en analyse af reklamespots af SAS.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Abstract 3
Indledning 4
Virksomhedsbeskrivelse 4
Beskrivelse 4
Markedsforhold 5
Nuværende promotionstrategi 7
Reklame 8
Sales promotion 8
Public relation 9
On-line markedsføring 9
Pull-strategi 10
Analyse af reklamespots 10
Uffe Ellemann Jensen ”Så godt som hjemme” 11
Kommunikationsmodellen 13
AIDA modellen 14
SAS Economy ”Everybody's talking” 15
Kommunikationsmodellen 16
AIDA modellen 17
Vurdering af målgrupper 18
Målgruppestrategi i forhold til deres markedssituation 19
Konklusion 21
Kildeoversigt 22
Bilag 24

Uddrag

Indledning
Som det fremgår af opgaveformuleringen, vil jeg skrive om flyselskabet SAS (Scandinavian Airlines System), og tage udgangspunkt i virksomhedens promotion. Jeg vil redegøre for selskabets nuværende promotionstrategi i Danmark, samt analysere et par af SAS' nyeste reklamespots og vurdere målgrupperne. Til slut vil jeg vurdere SAS' målgruppevalg i forhold til deres markedssituation og udviklingen i branchen.
Mit formål er altså at finde ud af, hvor SAS står i flyvebranchen og årsagerne til den stigende konkurrence fra lavprisselskaberne. Dernæst vil jeg undersøge, hvem SAS henvender sin markedsføring til og de medfølgende problemer med dette. Derudover vil jeg forsøge at beskrive det dilemma, som SAS er havnet i og hvorfor det er svært at være SAS i denne kriseramte tid.

Virksomhedsbeskrivelse
Beskrivelse
SAS blev grundlagt i 1946 da tre nationale luftfartsselskaber i henholdsvis Danmark, Norge og Sverige blev sammenlagt. Selskabet blev i 2003 opdelt i selvstændige forretningsenheder og i november 2004 blev de fire selvstændige aktieselskaber dannet: Scandinavian Airlines Danmark, SAS Scandinavian Airlines Sverige, SAS Braathens og SAS Scandinavian Airlines International. SAS er Skandinaviens største flyselskab. Koncernens hovedkvarter ligger i Stockholm og de primære lufthavne er Stockholm-Arlanda, Oslo-Gardermoen og København-Kastrup, hvor Kastrup er selskabets hovedlufthavn med 59 destinationer i 26 lande. I Danmark er ca. 2850 personer ansat i SAS koncernen. Siden 2007 har Mats Jansson været koncernchef og administrerende direktør i SAS og har været en del af Core SAS projektet, som blev lanceret i starten af 2009. Denne strategi skal bl.a. styrke deres position, lønsomhed og konkurrenceevne.
Core SAS blev til på grund af den stigende nedgang i branchen og går i korte træk ud på at minimere omkostninger og lukke nogle ruter, som svarer til 8 % af deres omsætning samt styrke fokus på forretningsrejsende og forenkle rejser. Der er altså tale om besparelser, men i et forsøg på at ramme den enkelte kunde mindst muligt. Et nyligt eksempel på Core SAS projektet er en plan om at afskedige 100 ud af selskabets 1500 piloter .
SAS ejes dels af staterne Danmark (14,3 %), Norge (14,3 %) og Sverige (21,4 %), dels af private aktionærer (50 %). Hovedaktionærerne, heriblandt Danmark, har støtter op omkring Core SAS projektet og planlægger en investeringsforøgelse, der vil hjælpe selskabet på rette vej .
SAS er medlem af Star Alliance gruppen, hvis formål er at skabe et endnu større globalt samarbejde mellem flyselskaber og lægger stor vægt på kundeservice.
Ifølge SAS er deres primære målgruppe forretningsrejsende og de ønsker at blive det foretrukne selskab for kunder, der ønsker en enkel og effektiv rejse. Hovedområderne i deres såkaldte ”business first-strategi” er service, enkelthed, miljøet og ikke mindst en høj standard og behagelige rejser.
Koncernen har mødt en stor nedgang og faldende omsætning på det seneste, på grund af fald i flyvebranchen og ikke mindst den økonomiske krise. SAS har været vidne til et enormt fald i regnskabet de seneste år, hvilket har været årsag til den førnævnte Core SAS strategiplan. Denne ...

---

Analyse af reklamespots
Jeg vil analysere to af SAS' nyeste reklamefilm, som har været tv-aktuelle i et stykke tid og er til at finde på SAS.dk. Og Youtube.com.
Der findes fire forskellige spots af en reklameserie: ”Så godt som hjemme”, som er fire kendte danskere, der er på arbejdsrejse i udlandet. Dog er de ikke det man vil kalde businessfolk, men mere danske kulturpersoner, som er gode til noget og som Danmark kan være stolte af. De fire personer er henholdsvis Uffe Ellemann Jensen (Politiker), Tina Dickow (Sanger), Tom Kristensen (Racerkører) og Nikolaj Coster Waldau (Skuespiller). Meget forskellige og dog så ens. Ligeledes er det mennesker, som fremstår sympatiske og tillidsvækkende og der er ro og ikke mindst charme over personlighederne. På hjemmesiden er der yderligere en relativ ny reklame for SAS Economy, som er den billigste af de tre flyvemåder . Denne reklame er ikke er en del af ”Så godt som hjemme” serien. Jeg har alligevel valgt at analysere denne, da den viser et tydeligt billede af SAS' problem. Et problem hvor de forsøger at ramme for mange, så de måske i virkeligheden ikke rigtig rammer nogen. Her udstiller SAS meget klart, bevidst eller ubevidst, de svære dilemmaer: Familie på ferie, eller den ensomme business traveller?

Men først har jeg valgt at analysere reklamen med Uffe Ellemann Jensen, som har været udenrigsminister og politiker for Venstre i mange år . Han er en respekteret og dygtig mand og et meget kendt ansigt i Danmark. Jeg har valgt netop denne reklame, da jeg mener, at Uffe skiller sig... Køb adgang for at læse mere

SOP om SAS og Markedsføring i Dansk A og Afsætning A

[15]
Bedømmelser
  • 09-05-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Endnu en opgave som er god. Den er til stor hjælp og meget let at forstå.
  • 15-09-2011
    Givet af HHX-elev på 1. år
    denne opgave er rigtig god kunne virkelig bruge den som inspiration
  • 19-03-2015
    meget god og en meget indspirende kilde
  • 06-03-2015
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Rigtig fin inspiration

Materialer relateret til SOP om SAS og Markedsføring i Dansk A og Afsætning A.