Retorisk analyse vedr. statens alkohol kampagne mm.

  • HF 2. år
  • SSO (Dansk A)
  • 10
  • 18
  • 4758
  • PDF

Retorisk analyse vedr. statens alkohol kampagne mm.

Retorisk analyse vedr. hvordan statens henvender sig til unge og deres forældre omkring alkohol. + teori vedr. logos ethos og pathos.
+ argumentationsanalyse

OBS. Indledningen mangler i dette dokument.

Problemformulering
Med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens film fra www.stopfør5.dk vil jeg lave en retorisk analyse af, hvordan myndighederne henvender sig til unge mennesker og deres forældre vedrørende alkohol. Derudover vil jeg, med henblik på at undersøge hvordan de unge tager imod denne kampagne, lave en argumentationsanalyse af en artikel fra Urban d. 29. september 2009, ”Skrækkampagne mod druk er kørt for langt ud”, skrevet af Line Oxholm – hvori vi får to unges synspunkt af den pågældende kampagne.

Lærers kommentar

Min lærer sagde at argumentations analyse-delen godt kunne have haft lidt mere "guf" på sig.

Indhold

1.0 Indledning 3
1.1 Problemformulering 3
2.0 Retoriske virkemidler og argumentationsanalyser 4
2.1 Appelformer 4
2.2 Logos appellerer til vores fornuft. 4
2.3 Logos eksempler fra hverdagen 4
2.4 Ethos appellerer til vores troværdighed. 5
2.5 Ethos eksempler 5
2.5 Pathos appellerer til modtagerens frembrusende følelser. 5
2.6 Pathos eksempler fra hverdagen 6
2.7 Docere, delectare, movere 6
2.8 Argumentationsmodellen 6
2.9 Grundmodellen 6
3.0 Emnebehandling – Stop før 5 kampagnen. 8
3.1 En denotativ beskrivelse 8
3.2 En konnotativ beskrivelse 8
3.3 Kampagnefilmens intention 9
3.4 Sundhedsstyrelsens argument 10
3.5 Når staten inddrager forældrene 10
3.6 Konklusion af Sundhedsstyrelsens formåen 11
3.7 Er det offentlige slået igennem? 11
4.0 Emnebehandling - Således bliver de unge rørt af kampagnen 12
4.1 Skrækkampagne mod druk er kørt for langt ud 12
4.2 Argumentationsanalyse 12
3.3 Min påstand 14
4.4 Opnår at skabe tvivl vedrørende kampagne 14
5.0 Konklusion 15
6.0 Abstract 17
7.0 Litteraturliste 18

Uddrag

.0 Retoriske virkemidler og argumentationsanalyser
Jeg har valgt at lægge vægt på de 3 appelformer og grundmodellens 3 elementer, da det er dem jeg har vendt mig mest til i opgaven, og jeg mener at netop de, er de mest brugbare i retorikkens verden.
2.1 Appelformer Retorikken bruges til at udtrykke sig sprogligt for at overbevise andre. Dette ses eksempelvis i politik, i salgstaler og i reklamer. Inden for retorikken bruges appelformerne logos, ethos og pathos. .
2.2 Logos appellerer til vores fornuft. Logos lægger vægt på fornuft og logiske argumenter. Lige meget hvor vi som mennesker bevæger os hen, bliver vi udsat for medieeksponering, teorier og valg, der skal tages, og det bliver en del mere omfangsrigt for os, at skulle vælge og tage stilling til store som små sager. Derfor hældte vores samfund til den videnskabelige tankegang, og Logosappellen var meget udbredt og stærk. Men efter finanskrisen, boligstatistikker, svineinfluenza og pålidelige kilder, der konstant ændrer deres holdninger vedrørende, hvordan vi skal forholde os til verdenssituationen, taber logos terræn overalt i samfundet.
2.3 Logos eksempler fra hverdagen
Tegn: Der er ikke mere kaffe, for kaffekanden er tom. Vi ved ikke om der er mere kaffe, vi går bare ud fra det, idet kaffekanden er tom.
Generalisering: Jeg ved, at SSO'en skal afleveres torsdag d. 28.01.2010, for der skal mine klassekammerater aflevere deres. Når mine klassekammerater skal aflevere SSO den dato, så er det til at regne ud, at jeg også skal. Dette beviser en generalisering, idet vi går ud fra, at når resten af min klasse skal aflevere den dato, så må det være en selvfølge, at jeg også skal aflevere den dato.
I alle eksemplerne erklæres noget for sandfærdigt i kraft af noget andet. Ovenstående eksempler har retning mod modtagerens intellekt, og de appellerer til modtagerens rationelle intellekt.
Logos står ikke for sandhed, men for sandsynlighed. Det er eksempelvis ikke sikkert, at jeg skal ... Køb adgang for at læse mere

Retorisk analyse vedr. statens alkohol kampagne mm.

[3]
Bedømmelser
  • 14-02-2012
    Givet af HFe-elev på 2. år
    Rigtig god inspiration - både til opbygning og indhold. Det er især brugbart også at få oplyst den feedback der er givet fra læreren, det skulle flere tage at gøre.
  • 05-10-2011
    Super fin opgave vil karakteren er fortjent
  • 20-02-2013
    Super ... Kunne godt bruges