Reklameanalyse - Landbrug og fødevarer

  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 12
  • 8
  • 3601
  • PDF

Reklameanalyse - Landbrug og fødevarer

Opgaven indeholder en grundig og god reklameanalyse af reklamespottet fra interesseorganisationen Landbrug og Fødevarer. Ligeledes indeholder opgaven en vurdering af reklamespottets gennemslagskraft. I sin analyse har eleven bl.a. fokus på kommunikationsmodel, appelformer og filmiske virkemidler.

Eksamenssæt, juni 2012.

Uddrag

Reklamespottet, der er 1 minut langt, blev vist på danske tv-kanaler i 2011, og det er en del af en kampagne med sloganet ''Fremtiden er ikke så sort, som den har været''.
Som led i kampagnen er der blandt andet også blevet produceret nogle temafilm på 20 sekunder, hvor afsenderen også benytter sig af sloganet ''Fremtiden er ikke så sort, som den har været''. Der er også blevet lavet dagbladsannoncer, der blev trykt i forskellige dagblade i september 2011 – blandt andet i dagbladet Børsen.
I min analyse vil jeg dog lægge mit fokus på det 1 minut lange reklamespot.

Analyse
I min analyse vil jeg komme ind på Roman Jakobsons kommunikationsmodel, appelformer, filmiske virkemidler mv.

Jeg har valgt at starte med at kigge på Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
I reklamen fra interesseorganisationen kan man som modtager godt blive en smule i tvivl om, hvad det egentlig er, der reklameres for. Det er ikke umiddelbart til at se, at reklamen refererer til Landbrug og Fødevarer, da det egentlig ikke nævnes direkte på noget tidspunkt i reklamen. Det er først til sidst, at vi finder ud af, hvor reklamen er fra, og hvad det egentlig er, den vil gøre ved modtageren.
Jeg vil mene, at den refererer til en kontekst, vi alle er bekendte med – eller i hvert fald er ved at blive bekendte med. De fleste kender til de problemer, der er i samfundet nu til dags – fx sult og spørgsmålet om grøn energi.
Konteksten peger på, at det er vigtigt, at vi i et lille land som Danmark gør, hvad vi kan for at få bugt med alle disse problemer. I reklamen bliver der lagt vægt på, at der netop i Danmark er plads til at huse de store tanker, der skal til, og derfor skal vi også gøre, hvad vi kan. Konteksten siger også, at det er vigtigt, at vi er optimistiske omkring samarbejde, og vi skal blive ved med at udvikle os... Køb adgang for at læse mere

Reklameanalyse - Landbrug og fødevarer

[15]
Bedømmelser
  • 19-04-2013
    Rigtig god inspiration! mange filmiske virkemidler er analyseret, hvilket er godt
  • 07-10-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Meget detaljeret opgave, hvilket er super godt!
  • 07-04-2015
    Super god inspiration! :)
  • 19-06-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Super opgave. Helt sikkert værd at hente :-)