SSO om reklamebranchen

  • HF-enkeltfag 2. år
  • SSO
  • Ingen givet
  • 16
  • 5902
  • PDF

SSO om reklamebranchen

Reklamens magt er større nu end nogensinde før. Reklamen er ikke en ren afspejling af folks behov som nogle ivrige fortalere hævder – den er heller ikke ren manipulation, som de snæversynede kritikere mener. Derimod sætter reklamen virkeligheden på spidsen idet den pirrer, bearbejder og nogle gange forvrænger de behov, der allerede eksisterer.

En stor del af den danske befolkning er betænkelig ved nogle reklamers fordomme, kønsrollemønstre, dobbeltmoralisering eller forskønnelse af ubrugelige produkter. Er denne forargelse berettiget eller skal reklamens udformning ses i et andet og mere nuanceret perspektiv? Hvilke værktøjer gør reklamebranchen brug af i deres udformning af den konkrete reklame?

Målet med denne opgave er at belyse reklamens psykologiske sammenspil med forbrugeren ved hjælp af psykografiske kriterier og fascinationssymboler.

Indhold

1. Indledning 2
2. Hvad er en målgruppe? 2
2.1. De geografiske kriterier 3
2.2. De demokratiske kriterier: 3
2.3. De fem segmenter 4
2.3.1. Det grå segment 4
2.3.2. Det blå segment 4
2.3.3. Det grønne segment 5
2.3.4. Det rosa segment 5
2.3.5. Det violette segment 6
2.4. Ungdommen som målgruppe 7
2.5. Fascinationssymboler 7
3. Reklame analyse 7
3.1. Christian dior – j'adore 8
3.1.1. Fascinationssymboler I reklamen 8
3.1.2. Brug af logo 8
3.1.3. Hvem er målgruppen? 9
3.2. Danish crown – dansk kalvekød 9
3.2.1. Fascinationssymboler I reklamen 9
3.2.2. Hvem er målgruppen? 9
3.3. Siemens – siemens mobile 10
3.3.1. Fascinationssymboler I reklamen 10
3.3.2. Brug af logo 11
3.3.3. Hvem er målgruppen? 11
3.4. Wrangler 11
3.4.1. Fascinationssymboler I reklamen 12
3.4.2. Brug af logo 12
3.4.3. Hvem er målgruppen? 12
3.5. Bianco footwear 13
3.5.1. Fascinationssymboler I reklamen 13
3.5.2. Brug af logo 14
3.5.3. Hvem er målgruppen? 14
4. Konklusion 15
5. Litteraturliste 16

Uddrag

Opgaven er opbygget på følgende måde: først præsenterer jeg noget teoretisk stof omkring målgruppeanalyse i reklamer. Derefter analyserer jeg fem reklamer på baggrund heraf.

Jeg har valgt dette område, da jeg synes det er interessant og hvis man kender lidt til de virkemidler der benyttes, er det lettere at beskytte sig imod den massive påvirkning som vi dagligt udsættes for via medierne.

2. Hvad er en målgruppe?
Når der skal reklameres for et produkt er det vigtigt at finde den rette målgruppe for produktet. Ved en målgruppe forstås den menneskegruppe, som virksomhedens markedsføring er rettet mod. En målgruppe er opdelt i undergrupper, også kaldet segmenter. Ved valg af målgrupper er der flere forskellige kriterier, som skal indgå. Det er vigtigt at præcisere målgruppen, så man i reklamen/kampagnen kan tale dens sprog, bruge de rigtige billeder og gøre emnet relevant i forhold til målgruppens livssituation - der skal med andre ord tales forskelligt til en 16-årig og en mor på 40 år.

På de næste sider vil jeg belyse de kriterier, som reklamebranchen bruger når den skal nå ud til en specifik målgruppe med et budskab. Der findes flere kriterier end de nævnte, men jeg har valgt at koncentrere mig om de geografiske og demokratiske kriterier fordi det er det mest simple at inddele målgruppen efter... Køb adgang for at læse mere

SSO om reklamebranchen

[5]
Bedømmelser
  • 29-09-2011
    godt mester bliv du bare ved
  • 01-06-2008
    god opgave ;)
  • 25-02-2005
    god :D
  • 20-04-2004

Materialer relateret til SSO om reklamebranchen.