Regnskabsanalyse af lego
- HHX 2. år
- Virksomhedsøkonomi B
- Ingen givet
- 6
- 1916
Regnskabsanalyse af lego
Formål
Formålet er at lære om nogle vigtige tal og begreber inden for regnskab og analyse. Samt at kunne drage konklusioner udfra tal og kunne forholde sig til dem. Derudover skal der ses på en case, Lego, og diverse tal skal beregnes og kommenteres.
Indhold
Formål
Historie, produktgrundlag og udvikling
Konkurrenceforhold
Lego's situation
Konkurrenter
Indexeret tidsrække
Nøgletal
De rigtige nøgletal
Konklusion
Kilder
Uddrag
Historie, produktgrundlag og udvikling
Lego's historie strækker sig tilbage til midten af 1930'erne. Der startede tømreren Ole Kirk Kristiansen med at lave diverse stykker legetøj for børn, så som træænder og små træbiler. Efter plasticen vandt indpas i 1940'erne, blev virksomheden lagt om til at lave produkterne i plast, og i 1949 begyndte de at lave legetøjet, som vi kender det i dag.
I dag består Lego Company af 56 selskaber alle ejet af familien Kristiansen
De er kendt for deres grundklods, som virker ligesom byggesten. Derfra har det udviklet sig til tekniske sæt og forlystelsesparker.
Konkurrenceforhold
På grund af Lego's mangeårige succes, har det også været populært for plagiater. Lego bruger mange millioner hvert år på retssager, der skal beskytte deres produkter samt vigtigste aktiv: deres varemærke.
Nogle efterligninger har været direkte kopier, hvor selv navnet er gengivet på mere eller mindre opfindsomme metoder. En fabrikant i Tyrkiet har fx lavet en æske, der er en direkte affotografering af en Legoæske. Billedet forestiller en dreng, der leger med Lego, og drengen er faktisk Lego's nuværende direktør Kjeld Kirk Kristiansen.
En kinesisk fabrikant har lavet et produkt, der med tal hedder Lego, hvis man vender... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind