Analyse af Råzone | Psykologi

  • HHX 2. år
  • Psykologi B
  • 7
  • 10
  • 2192
  • PDF

Filmanalyse: Analyse af Råzone | Psykologi

Denne opgave handler om Råzone og er skrevet i Psykologi. Opgaven sætter begreber fra socialpsykologien i relation til filmen. Det er fx begreber som interpersonel kommunikation, social loafing, gruppepolarisering og rolleforventninger.

Indhold

Filmens handling 3
Indholdet af de 4 pigers liv 4
Relation til filmen 4
• Grupper. 4
• Interaktion. 4
• Fælles mål. 4
• Negativ referencegruppe. 5
• Formel gruppe. 5
• Uformel gruppe. 5
• Attraktion mellem mennesker. 5
• Interpersonel Kommunikation. 5
• Social læring. 6
• Gruppekonflikt. 6
• Gruppeproces. 6
• Social Loafing. 6
• Kampgruppe. 6
• Groupthink. 6
• Guppepolarisering. 6
• Gruppepres. 7
• Risky shift. 7
• Normer. 7
• Rolle. 7
• Rollekonflikt. 7
• Rolleforventninger. 7
• Holdnings tre dele. 7
• Kognitiv dissonans. 8
• Autoritet. 8
• Lydighed. 8
• Spejlselv'et. 8
• Selvværd. 8
• Attributionsteorien. 8
• Interne forklaringer. 9
• Attributionsfejlen. 9
• Autistisk fjendskab. 9
• Fordom. 9
• Attraktion. 9
• Følelsesmæssig ensomhed. 9
• Social isolation. 9

Uddrag

Filmen handler kort om en gruppe unge piger, Christina, Cecilie, Trine og Pernille som går i klasse samme. Vi bliver præsenteret for 4 barske piger, dette ser vi ikke kun i den måde de snakker på, men generelt skinner det igennem deres adfærd. Det er også 4 grænseoverskridende piger, og vi bliver præsenteret både for sprut og hårde stoffer. Vi står over for en in-group på 4 personer, som har et tæt sammenhold. Gruppen har nogle normer, som gælder for de 4 piger som er medlem af gruppen, hvor gruppen har været gennem en proces, hvor de har fået tildelt deres roller.

Cecilie virker som Gruppens leder, hvor Christina kommer lige efter. Jeg vil mene vi står over for to ledertyper. (I starten af filmen) Trine og Pernille er to piger som adlyder de to autoritære. Allerede her opstår der rolleforventninger til hinanden i 4 mandsgruppen. En dag mener Cecilie ikke, at Christina udfylder sin rolle som veninde, som Cecilie forventede. Der opstår stor splid i venindeflokken, som ellers var tidligere så sammentømrede en gruppe.

Christina er ikke længere en del af den uformelle gruppe/kliken, og Cecilie udfylder allerede sin rolle som den autoritære leder, som leder får Cecilie gruppen til at gøre noget grænseoverskridende, som gruppen egentlig ikke selv ville havde gjort dette kaldes risky shift. Jeg tror at Cecilie har utroligt lavt selvværd, og derfor opfører sig som hun nu gør. Jeg mener også at en af grundene dertil er, at hun er ensom derhjemme. Hun mangler at hendes forældre opfører sig som forældre og tager hånd om hende.

Trine og Pernilles adfærd skyldes helt klart de forventninger, de andre har til deres roller. Feks. så er det en selvfølge for Cecilie, at de to piger har samme aggressive adfærd som hende selv. Pigerne begynder at optræde voldsomt overfor Christina, og dette bliver ført til ekstrema, både overdosis, druk, vold til sidst men ikke mindst skyderi. Pigerne bliver presset til noget som de faktisk ikke ville havde gjort... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Råzone | Psykologi

[9]
Bedømmelser
  • 15-04-2010
    Godt referat. Gode forklaringer af begreberne som er efterfulgt af eksempler fra filmen. I alt en okay opgave som er god til at give et indblik i hvad filmen handler om...
  • 15-01-2010
    Udemærket opgave. Den har rigtig mange gode elementer som er inspirerende, hvilket var det jeg søgte efter. :)
  • 12-11-2013
    Givet af Elev på 3. år
    Fantastisk opgave, mange gode begreber :-)
  • 19-11-2012
    cccccccccccccccccccccccc