Psykofotografisk fænomen: Verdenskrigens faldne af Wilhelm Freddie
- STX 3.g
- Billedkunst C
- 10
- 5
- 1751
Billedanalyse: Psykofotografisk fænomen: Verdenskrigens faldne af Wilhelm Freddie
Billedanalyse af Psykofotografisk fænomen: Verdenskrigens faldne af Wilhelm Freddie. Virkemidler og komposition analyseres, og billedets budskab og mening fortolkes.
Uddrag
I det følgende vil vi analysere Wilhelm Freddies oliemaleri Psykofotografisk fænomen: Verdenskrigens faldne fra 1936, der hænger på Silkeborg Kunstmuseum. Lærredet måler 124 × 99 centimeter.
På maleriet ses et let kuperet, næsten fuldstændig fladt landskab, der strækker sig fra billedets forgrund mod en fjern baggrund. Eller måske rettere sagt mod en fjern afgrund, for de dybe revner i den golde, ufrugtbare jord afslører, at forsætter man, falder man lige ud i intetheden, som man gjorde det i sømandsskrøner, dengang man endnu ikke vidste at Jorden er rund. For at understrege dette er der placeret en slags rampe bag den mystiske skikkelse. Fra sprækkerne i jorden flyder en mørkerød substans, formentlig blod, ligesom der fra sprækkerne rejser sig i alt otte røgsøjler. Alle disse røgsøjler optræder med tilnærmelsesvist samme afstand, alle forekommer at have samme højde, og desuden har de det tilfælles, at de ender i noget, der kunne ligne en lille løkke. Måske er de i virkeligheden lange snore. I billedets mellemgrund er anbragt en stenbrønd, og i dets forgrund tårner en aparte figur sig op... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind