Propaganda i Tyskland før og under 2. Verdenskrig
- STX 3.g
- Historie A
- 10
- 12
- 3170
Propaganda i Tyskland før og under 2. Verdenskrig
Dette er en opgave i historie om propaganda i Tyskland før og under 2. verdenskrig.
Problemformulering:
Giv en redegørelse for den tyske propaganda før og under 2. Verdenskrig. Giv en analyse af hvilken indflydelse denne propaganda havde på den tyske befolkning. Vurder om den tyske propaganda havde nogen betydning for krigens forløb og udfald.
Indhold
Indholdsfortegnelse
Indledning
Redegørelse for den tyske propaganda før og under 2. verdenskrig
Presse
Radio
De øvrige medier
Propagandaens indflydelse på det tyske folk
Havde den Tyske propaganda nogen betydning for krigens forløb og udfald?
Konklusion
Litteraturliste
Bilag 1. Tysk propaganda plakat fra 1936
Bilag 2. Fascistisk acceptabel kunst ( J. P. Junghanns: ”Pflügel”, 1940)
Bilag 3. Kort over de allieredes offensiv 1943 - 1945
Uddrag
Dr. Joseph Goebbels (1897 – 1945), meldte sig ind i det nazistiske parti, NSDAP (NationalSocialistischeDeutcheArbeiterPartei) i 1924. To år efter opnåede han en status som ”Gauleiter” i Berlin, hvilket var et nazistisk udtryk for en leder af et distrikt . Han oprettede nazi-avisen ” Der Angriff”, som var et medie der var kritisk overfor den daværende regering, og som udråbte Hitler til den helt store leder. Goebbels helt store gennembrud kom da NSDAP i 1932 oprettede en propagandaorganisation med ham som leder . Før den tid havde partiet nok haft en særdeles omfattende og vidt udbredt propaganda, men denne var ikke i så høj grad samlet og koordineret så organisatorisk. Da partiet overtog magten i 1933 blev Propagandaafdelingen omdøbt til ” ”Ministeriet for folkeoplysning og propaganda” (for nemheds skyld vil jeg kalde dette, Propagandaministeriet). Dette var det første af sin art i verden, og det skulle få en enorm betydning for Tysklands befolkning... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind