Poetic Justice af Diana Appleyard

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • STX 3.g
  • Engelsk B
  • 12
  • 17
  • 5609
  • PDF

Novelleanalyse: Poetic Justice af Diana Appleyard

Få hjælp til at skrive dit analytical essay om "Poetic Justice" med Studienets study guide.

Denne study guide hjælper dig hele vejen igennem din besvarelse af Opgave A i eksamenssættet fra august 2006 for Engelsk. Her skal du analysere og fortolke novellen "Poetic Justice" af Diana Appleyard. I dit analytical essay skal du inddrage en karakteristik af Jed Cunningham, fortællerens syn på sig selv, betydningen af deres ungdommelige forhold, kommentarer på sproget og synsvinklen, temaerne som indgår i teksten og overvejelser omkring titlen.

Vores study guide er en omfattende gennemgang af punkterne fra opgaveformuleringen samt en indsamling af alle de situationer, elementer, citater og temaer, det kunne være relevant at komme ind på i en analyse og fortolkning af teksten.

Opgaveformulering

  • Write an essay (700-1000 words) in which you analyse and interpret the short story Poetic Justice. Your essay must include the following points:
    • A characterisation of Jed Cunningham
    • The narrator's image of herself
    • The significance of their youthful relationship
    • Comments on the language and the point of view
    • The theme(s)
    • The title
    Hent denne study guide nu og få hjælp og inspiration til dit essay om "Poetic Justice" med det samme

    Indhold

    En hjælpende hånd 2
    Resumé af teksten 3
    Indgangsvinkler til analysen og fortolkningen 3
    Opgaveformuleringen 4
    A characterization of Jed Cunningham 4
    The narrator's image of herself 7
    The significance of their youthful relationship 10
    The language 14
    Point of view 15
    The theme(s) (tema) 16
    Message (budskab) 16

    Uddrag

    Resumé af teksten
    Novellen handler om den unavngivne fortæller, der beretter om sin ungdomskærlighed Jed Cunningham. Hun er blevet inviteret til sin klasses tyveårs genforening, men afviser tanken om, at Jed vil deltage. De var kærester som unge, og allerede da viste han modstand overfor autoriteterne og skolen. Alle lærerne var bange for ham, fordi han gik sine egne veje. Han var venner med meget forskellige typer, skabte sin egen stil og var intellektuel og moden i forhold til de andre på samme alder. Fortælleren følte, han var den første, der gav hende intellektuel udfordring. Sammen levede de i deres egen lukkede verden helt afhængige af hinanden. De drømme, Jed ville udleve, var for fortælleren imidlertid ikke andet end fantasier. Derfor kunne hun ikke følge ham, da han tog af sted til Irland for at realisere sin drøm om at blive poet og leve et selvstændigt liv. Nu lever hun et trivielt hverdagsliv med mand, børn, hund og kat og sidder i et job, hvor hun ikke føler, hun opnår noget. Da hun atter får kontakt med Jed, og han begynder at flirte med hende, sletter hun imidlertid hans mail og smiler til sit eget ældede ansigt. Hun er egentlig tilfreds med sit nye jeg og det liv, hun lever.

    Indgangsvinkler til analysen og fortolkningen
    Det er altid svært at finde ud af, hvordan man skal starte et essay, og hvad der skal være den røde tråd igennem det. Det er meget vigtigt, at du fra start vælger et fokus, der kan bære din opgave igennem hele vejen. En novelle indeholder mange ting, og det kan være svært at finde ud af, hvad der er det vigtigste. Ved at vælge et fokus fra start, får du det centrale med og undgår samtidig, at det bliver forvirrende. På den måde får du struktur i dit essay uden at medtage overflødige ting. Nogle indgangsvink- ler kunne være:

    Fortid overfor nutid
    Du kan vælge at fokusere på fortid overfor nutid. I den forbindelse kan du overveje:
    ...

    A characterization of Jed Cunningham
    Jed i fortiden
    Direkte beskrivelse
    Fortælleren beskriver Jed Cunningham meget direkte. Det er gennem hendes beskrivelse, at læseren får et indtryk af ham.
    Ydre
    Fortælleren giver en direkte ydre karakteristik af, hvordan hun husker Jed. Han var høj, havde tykt, mørkt hår, blå øjne, bleg hud og brede skuldre, men var samtidig tynd og havde et hånligt smil:
    ”tall, thick black hair with a tuft at the front, blue blue eyes in pale skin, broad shouldered but so skinny, his mouth curved into a sardonic smile” (p. 8, ll. 29-31).

    En udbryder og rebel
    Levede i nuet
    Fortælleren er overbevist om, at Jed ikke vil komme til genforeningen med klassen, fordi hans filosofi altid har været at leve i nuet:
    ”He always hated to look back, and his mantra was that you lived for the day. He was seizing the day long before the film Dead Poets Society was made” (p. 9, ll. 7-8).

    Opgav sikker og tryg tilværelse
    Jeds forældre blev rasende på ham, da han trods sit høje karaktergennemsnit valgte at rejse væk og dermed ødelagde sine muligheder for at få succes i en tryg og sikker tilværelse. Men Jed ønskede netop ikke denne sikkerhed:
    ”success which would have taken him to the top universities and on the road of success, the well-travelled road of safety and security” (p. 9, ll. 77-79).
    ...

    The narrator's image of herself
    Fremstillingen af hende selv

    Gør sig uskyldig
    Fortælleren prøver at gøre sine handlinger og motiver uskyldige. Hun siger, at det virkede harmløst at gå ind på en hjemmeside for at se, hvordan det var gået hendes tidligere klassekammerater:
    ”It seemed so harmless, so innocuous, just to flick into the website to see if anyone interesting had logged on” (p. 8, ll. 1-2).
    Uvenner
    Fortælleren er dog ærlig overfor sit forhold til sin gamle klasse og indrømmer, at det ikke var alle, hun så som venner. Der var nogle af pigerne, hun hellere ville have set stegt levende end at kalde dem venner:
    ”not all old friends, some of them were girls she'd like to have seen roasted on a spit” (p. 8, l. 17).

    Selvtillid
    Bekræftelse
    Det får fortælleren til at få det bedre med sig selv, når hun hører om andre, der har de samme (eller værre) problemer end hende selv. Hun har brug for at høre, at andre har større gæld end hendes for at få en bedre selvtillid. Det er tegn på, at hun har forholdsvis lav selvtillid og brug for bekræftelse:
    ...

    The significance of their youthful relationship
    Betydningen nu

    Betydning
    Fortællerens ungdomskærlighed har gjort blivende indtryk på hende, og selv Jed Cunninghams navn finder vej helt ind til hendes sjæl, når hun tænker tilbage på det:
    ”His name burnt its way into her soul” (p. 8, l. 5).

    Navn
    Hun forundres selv over, hvordan et navn kan skabe et væld af følelser:
    ”It was bizarre, how just a name could create such a welt of emotion” (p. 8, l.28)

    E-mail
    Da hun modtager en e-mail fra ham, må hun trække vejret dybt flere gange på grund af den åndenød, det giver hende:
    ...

    Slutningen
    Tager afstand
    Sletter det
    Fortælleren sletter, med nogen tøven, Jeds mail:
    ”Kept it moving up to the little square which she ticked, and then she kept it moving, all the way up to Delete” (p. 11, ll. 169-170).
    Spejlbilledet
    Til sidst ser fortælleren sig selv i spejlet. Hun smiler til sig selv og afgør, at hun slet ikke er så gammel endda:
    ”She smiled, and watched the skin under her eyes bag and wrinkle, the dimples appearing in her cheeks. Not an old face, she thought, not really. A nice face” (p. 176-178).
    Tilfreds
    Hun indser, at hun egentlig er tilfreds med sit velansete familieliv uden farer. Det er ikke det værd at sætte sit nuværende liv på spil for en gammel forelskelse :
    ...

    Point of view
    Fortæller
    Trejdepersonsfortæller
    Historien er fortalt af en tredjepersons begrænset fortæller (a third person limited narrator) gennem næsten hele novellen. To steder skifter fortælleren dog fra en distanceret tredjepersonsfortæller til en nærværende jegfortæller:
    - ”I mean” (p. 8, l. 22).
    - ”I thought” (p. 12, l. 184).
    Dette kan virke forvirrende på læseren, fordi fortællersituationen ikke er åbenlys.
    Afslører sig selv
    Fortælleren kommer til at afsløre sig selv. Ved at kommentere historien i førsteperson ental siger hun indirekte, at det er hendes egen historie, hun fortæller.
    Distance
    At bruge en 3. persons-fortæller er et virkemiddel til at skabe distance. Det kan der være to grunde til, at fortælleren er interesseret i:
    ...

    Message (budskab)
    En novelle indeholder mange temaer, og den kan derfor tolkes på mange forskellige måder. Man kan ofte læse forskellige budskaber ud af den samme novelle afhængigt af hvilket tema, man fokuserer på. Budskaberne i denne novelle kunne være:
    - Man bør ikke dvæle i fortiden, men koncentrere sig over, hvad man har og værdsætte det.
    ... Køb adgang for at læse mere

    Poetic Justice af Diana Appleyard

    [6]
    Bedømmelser
    • 01-11-2012
      Virkelig hjælpsom og en god vejledning/inspiration, hvis man er gået i stå!
    • 02-12-2010
      Givet af 3.g'er på STX
      Meget godt! Seriøst. Der er alle de punkter man kunne ønske sig.
    • 13-06-2016
      Rigtig god og velformulerende opgave!
    • 23-01-2012
      Givet af 2.g'er på STX
      opgaven var en fin hjælpende hånd