Plakaten som medie

  • HTX 1. år
  • Kommunikation/It C
  • 10
  • 7
  • 2368
  • PDF

Plakaten som medie

Her finder du nødvendig teori for design, opstilling og kommunikationsmodeller for mediet en plakat, lavet i Kommunikation/It C

Indhold

Indledning: 3
Inspiration/ Ide: 3
Teori: 3
Kommunikationssituation: 3
Afsender: 3
Modtager – Målgruppe: 3
Budskab: 3
Støj: 4
Empiri: 4
Billedet og Det gyldne snit 4
Farver: 4
Tekst og typografi: 5
AIDA: 5
Teori i praksis: 6
Kommunikationssituation i praksis: 6
Case 6
Afsenderen 6
Modtager – målgruppe: 6
Budskab: 6
Støj: 6
Empiri i praksis: 6
Billedet og Det gyldne snit 6
Farver: 7
Tekst og typografi: 7
AIDA: 7
Attention: 7
Interest: 7
Desire: 7
Action: 7
Fremgang: 7
Litteraturliste: 8

Uddrag

Indledning:
Mange steder i hverdagen ser vi det, kampagner og diverse reklamer der lokker for at vi alle skal gøre brug af deres produkt. En stor del af de medier vi bliver præsenteret for, er plakater. En plakat fanger din opmærksomhed, og giver dig muligvis en interesse i hvad plakaten reklamerer for.
Formålet i vores opgave var, at lave en plakat som medie, med et museum som produkt. Jeg valgte et museum i Ishøj, Danmark. Museet hedder Arken, og er et museum for moderne kunst.

Inspiration/ Ide:
Jeg fandt museet Arken, på internettet, og på baggrund af egen interesse for moderne kunst. Jeg blev hurtigt fanget af den abstrakte og anderledes side af museets udstillinger. Der er en del special-udstillinger undervejs, men da jeg ikke kunne vælge min favorit ud af de mange muligheder, valgte jeg at lave en plakat for det overordnede museum.
Her valgte jeg stadig, at fokusere på, at Arken er et museum for moderne kunst, og når mange hører ordet moderne forbinder de det hurtigt med genren abstrakt. Det var samme situation jeg befandt mig i. Jeg valgte så at lade det blive ved den ide, da jeg skulle udforme plakaten.

Teori:
Kommunikationssituation:
Afsender:
Er den eller dem, der forsøger, at komme ud med et specielt budskab. Enten at lukke kunder til, eller på anden måde, sælge et produkt. Afsenderen har en speciel målgruppe, som de forsøger at ramme.

Modtager – Målgruppe:
Modtager er, som det ligger i ordet, den eller dem som modtager budskabet. Det er de personer som påvirkes af afsenderens redskaber. De personer som gerne skulle investere, eller gøre brug af afsenderens produkt. Modtageren ligger oftest inden for en bestemt målgruppe.
En målgruppe er, en gruppe af mennesker, som har noget til fælles. Det de har til fælles, er højest sandsynligt, det afsenderen prøver, at ramme med sit medie. Det kunne være en bestemt aldersgruppe, eller måske ..... Køb adgang for at læse mere

Plakaten som medie

[1]
Bedømmelser
  • 11-04-2013
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Den er meget fyldestgørende. Dog ikke så velformuleret, men det er ligegyldigt