Analyse og fortolkning af "Pin Up" af Mats Olof-Olsson

  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 10
  • 8
  • 4182
  • PDF

Analyse og fortolkning af "Pin Up" af Mats Olof-Olsson

Analyse af den svenske kortfilm "Pin Up", hvori der er brugt almen kortfilmsanalyseformer, samt hvor Freud og det psykoseksuelle spiller en stor rolle i selve opgaven.

Uddrag

- analyse af Mats-Olof Olssons kortfilm ”Pin Up” fra 1995 – i kombination med Klaus Rifbjergs uddrag af ”Den kroniske uskyld” fra 1957

Er små drenge virkelig bare en stor flok liderbukke? Hvorfor er det således at drenge, som er i starten af puberteten, ofte diskrimineres og bliver sat i bås – bare fordi de er en smule sexfikserede, og ser kvinder som objekter og hovedroller for deres egne driftslyster? Kan man ikke bare affinde sig med, at ”boys will be boys”?

Kortfilmen ”Pin Up” handler om 4 drenge, der hver især samler på pinupsamlekort. De bytter internt frem og tilbage med nye og gamle kort. Fatty har et kort, som hverken Per eller Erik har, men Hästen har en plakat, der portrætterer en nøgen kvinde med en guitar. En kvinde kommer forbi drengene og vil gerne ind i lejligheden, og drengene bliver helt ekstatiske da de ser hun bærer rundt på en guitarkasse. Fatty trækker det korteste strå og går op til kvinden, for at spørge om det er hende, som Hästen har et billede af. Han bliver tilbudt saft og kager og de andre drenge følger med udefra oppe i et træ. De bliver så nysgerrige, at de til sidst alle sammen går op til kvinden, også Hästens lillebror. Kvinden, som hedder Berit, bliver spurgt om hun vil spille dem en sang og det vil hun da gerne. Hun trækker i sit søndagstøj og synger en sang for drengene om Gud.

Selve filmen foregår kronologisk, men der er noget der tyder på, at der kommer et lille spring på nogle få dage, eller uger, omkring i den sidste del af filmen. Filmen er fortalt ud fra Fattys synsvinkel, da det er ham man følger og ham der er hovedpersonen i historien. Så det er en jeg-fortæller vi har med at gøre her. Selve historien er fortalt som et flashback, da Fatty taler om episoden i datid og til sidst i filmen taler i nutid, hvor han tager af sted med Berit. Han ser tilbage på det der er sket, det der er blevet sagt og følgerne af episoden med Berit og hendes kristne sange.

Hvis man skulle lave en spændingskurve/berettermodel med anslag, point-of-no-return, klimaks og udtoning, ville jeg sige at anslaget er lagt i de første 30 sekunder, hvor man får en introduktion af personerne, samt deres hobbyer, som i dette tilfælde er pinupsamlekort. Dette kan også kombineres med præsentationen, da man får introduktionen til personerne. Point-of-no-return ville jeg fingerpege som det sted i filmen, 2min 20sekunder, hvor Fatty ringer på døren hos Berit, for at stille hende spørgsmålet om hvorvidt det er hende på billedet eller ej. Langt sker der en optrapning til klimaks, hvor drengene følger med udefra, Fatty får serveret kage og saft og Berit spørger om han kan lide at fotografere og om han vil se nogle billeder. Konflikten sker, da alle... Køb adgang for at læse mere

Analyse og fortolkning af "Pin Up" af Mats Olof-Olsson

[8]
Bedømmelser
  • 10-09-2009
    Man kan godt mærke det er en dreng der har skrevet den. ;p Men god og inspirerende opgave. Meget brugbar. (:
  • 21-03-2010
    Rigtig god opgave og godt sprog. den var til stor hjælp
  • 15-09-2010
    Rigtig god opgave, hjalp mig meget ! :)
  • 05-03-2010
    En udemærket opgave.