SRO om Per Nørgaards Voyage into the Golden Screen

  • STX 2.g
  • SRO (Matematik A, Musik A)
  • 10
  • 10
  • 3178
  • Word2007

SRO om Per Nørgaards Voyage into the Golden Screen

SRO i Matematik A og Musik A med analyse af "Voyage into the Golden Screen" (Rejse ind i den gyldne skærm) fra 1968 af Per Nørgård.

Studienets kommentar

Denne opgave skal ikke ses som et eksempel på en SRO, da den ikke indeholder abstract og ikke følger SRO'ens opbygning med en diskussion før konklusionen. Opgaven skal ses som en almindelig musikrapport.

Indhold

Resume s.2
Indledning s.2
Per Nørgaard og den serielle musik s.3
Rekursion s.3
Binære talsystem s.5
Musik analyse s.6
Takt 1-4 efter A s.6
Fløjternes vækst s.7
Enklange s.8
Det gyldne snit og Fibonacci-rækken s.9
Konklusion s.9
Litteraturliste s.10

Uddrag

Resume
Opgaven der er stillet handler om at analysere Per Nørgaards stykke ”Voyage into the Golden Screen” og undersøge hvordan han har brugt uendelighedsrækken, rekursion, binære tal og andre matematiske metoder til at lave hans musik. Der var en masse materiale som til start skulle læses og forstås. Først det i bogen så man fik en ide om hvad hele opgaven handlede om, og om hvilken komponist man skrev om. Jeg fulgte opgaveformuleringen slavisk først, så jeg kom ned i dybden med alle de emner som opgaven skulle indeholde.
Først skulle uendelighedsrækkens princip forstås. Vi skulle undersøge hvor der var rekursion i musikken og hvordan det kom til udtryk. Vi skulle lære om det binære tal og dets system til uende-lighedsrækken. Så analysere partituret. Først sad jeg længe og fandt gentagende ting ved musikken og andre små ting. Vi skulle undersøge de fire første takter og dets sammenhæng. Vi skulle under-søge fløjtens vækst og intervaller. Vi skulle undersøge hvornår enklange opstod, og hvornår de store enklange kom. Vi skulle finde Det gyldne snit i musikken og se hvordan der var Fibonaccital.
Nogle steder var jeg oppe og kigge på Per Nørgaards hjemmeside for at få bedre svar på hans ideer og fremgangs måde med musikken. Til sidst så jeg på den overordnede sammenhæng mellem musik og matematik og skrev min konklusion og dette.

Per Nørgaard og uendelighedsrækken
Per Nørgaard er en komponist som blev født i 1932. Han søgte efter et system, en naturlighed som kunne danne et musikstykke. Ud af sine mange undersøgelser og overvejelser fandt Per Nørgaard ”uendelighedsrækken”. Det var ikke meningen at man skulle gennemtænke hvordan musikken skulle forløbe, men den forløb af sig selv helt naturligt. I uendelighedsrækken er det komponistens valg ... Køb adgang for at læse mere

SRO om Per Nørgaards Voyage into the Golden Screen

[1]
Bedømmelser
  • 13-04-2010
    Fin nok, manglede en del.