Pandora | Analyse
- HHX 3. år
- Afsætning A
- 12
- 5
- 3373
Pandora | Analyse
Udover ekstra informationer om virksomheden Pandora A/S besvarer opgaven følgende spørgsmål:
1 – Karakterisér det marked, som virksomheden arbejder på.
2 – Analysér virksomheden ud fra relavante Afsætning A-begreber og –modeller.
3 – Giv en begrundet vurdering af virksomhedens fremtidsudsigter.
Tekstgrundlag:
Vibeke Daell Bjerrum: Pandoras guld i trygge hænder (Erhvervsbladet 7. oktober 2008)
Afsætning – Niveau A: Bind 1
Afsætning – Niveau A: Bind 2
Uddrag
Navnet Pandora stammer fra sagnet om Pandoras æske, som er en historie fra den græske mytologi. I det gamle Grækenland så man ild som et symbol på kontakt med guderne. Guden Prometheus skabte den første mand, hvorefter han stjal ilden fra Hefaistos og gav den til menneskene. Da Zeus fandt ud af dette blev han rasende og straffede Prometheus. Herefter skabte Zeus den første kvinde (Pandora) i Athenes skønhedsbillede og fik Hermes til at udstyre hende med ”Pandoras æske”, hvorpå han sendte hende til menneskene som straf.
Da Pandora kom til menneskene åbnede hun æsken, hvorpå ondskab og sygdom blev sluppet løs blandt menneskene. Kun ”håbet” forblev i æsken, men også dette slap til sidst ud. Dette skete angiveligt fordi ”håbet” også var et onde, eftersom det var selvbedrag at have et håb om fremtiden, da denne ikke kunne kontrolleres af mennesker, men kun af guderne.
Sagnet tjente bl.a. til at begrunde over for de gamle grækere, hvorfor kvinden skulle have en mindre dominerende rolle i samfundet end manden. Virksomheden Pandora tog først dette navn til sig i 2004, da man gennenførte en modernisering af virksomheden, lidt i stil med den fornyelse, der for tiden finder sted (nyt logo og opkøb af aktiemajoritet). Virksomheden tog navnet Pandora, da det er et symbol på noget feminint, som samtidig rummer et ”håb”. Det symboliserer også noget farligt ved det kvindelige køn, idet Pandoras æske indeholdt de værste former for ondskab og sygdom. Samtidig symboliserer det en form for mystik, som mange kvinder kan lide at være omgæret af. Mystikken udspringer fra den uvished der var med hensyn til indholdet af Pandoras æske.
Pandora, som indtil 2004 hed Populair, er grundlagt i 1982 på Nørrebrogade i København af Per Enevoldsen og hans kone Winnie Enevoldsen. Her er altså tale om en familieejet virksomhed fra starten. Ægteparret startede ud med at importere smykker fra Thailand, som de derefter solgte videre hjemme i Danmark. Kigger vi på distributionskæden er Pandora altså grossist til at starte med. Allerede her ser vi ligheder med mange af de danske virksomhedne der har global success. Virksomheden er gammel, hvilket giver en traditionel værdi til produkterne, samt vidner om en stor erfaring inden for branchen. Dette er nogle af de ting der kendetegner de danske virksomheder på eksportmarkederne... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind