Pandora - Købsadfærd, internationalisering m.m.

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 9
  • 3145
  • PDF

Virksomhedsanalyse: Pandora - Købsadfærd, internationalisering m.m.

Analyse af smykkevirksomheden Pandora.

Opgaven indeholder følgende:
Redegør for købsadfærden for Pandoras målgruppe.
- besvaret med segmentering af målgruppe, storytelling, S-O-R analyse, somatiske markører, købemotiver, købsadfærdstyper, beslutningsprocessen

Giv en kvalificeret vurdering af den informationsindsamling Pandora bør foretage inden de lancerer en ny markedsføringskampagne, samt fremsæt forslag til hvordan informationsindsamlingsproceduren kan struktureres for løbende at sikre Pandora er i besiddelse af opdateret viden om deres markeder.
- besvaret udfra informationssamling samt Martin Lindstrøms bog buyologi

Redegør for Pandoras internationalisering. På baggrund heraf bedes du analysere og vurdere Pandoras etablering på det internationale marked.
- Besvaret med via Uppsala modellen og Reborn global.

Diskuter og vurder Pandoras fremtidige strategier for at kunne sikre fortsat vækst.
- besvaret med porters konkurrencestrategier

afsluttet med en konklusion

Opgaven er skrevet i 2011.

Uddrag

Opgave 1.
Redegør for købsadfærden for Pandoras målgruppe
For at starte, og vide hvad jeg skal gå ud fra, vil jeg hurtigt segmentere for at finde Pandoras målgruppe. De primære kriterier er køn, indkomst og livsstil. Kønnet vil være kvinder, da det er dem som de laver smykker til, dernæst vil det være en middel eller høj indkomst, da smykkerne de sælger, er til en rimelig pris, dog er der også nogle til en lidt højere pris. Den sidste er livsstil, og her vil det være kvinder, som godt kan lide at benytte sig af smykker, og se lidt godt ud for omverdenen.
En sekundær målgruppe, ville være dem som køber produkterne fra Pandora til en anden kvinde, her snakker vi højest sandsynligt mænd eller kvinder, som køber det i gave.

Storytelling
Det som Pandora ønsker at få ind i købsadfærden hos kunden, er storytelling, dog er det ikke som andre firmaers storytelling, med at man bygger en historie op omkring firmaet, som man kan huske det på, men derimod personlig storytelling. Det er især i forbindelse med salg ”moments” smykker, som er et lille smykke man kan tillægge en større kæde. Så man ender med at have en smykkeled der hver især fortæller sin egen historie om i hvilken sammenhæng man har fået det, fx en bryllupssmykkeled, 40 års fødselsdagsled. På den måde er Pandoras smykke med til at skabe en... Køb adgang for at læse mere

Pandora - Købsadfærd, internationalisering m.m.

[6]
Bedømmelser
  • 26-02-2012
    rigtig rigtig god til hjælp.
  • 23-04-2012
    Givet af 3.g'er på STX
    Rigtig god opgave til inspiration.
  • 27-04-2015
    God og brugbar, jeg fik svar på det jeg skulle bruge
  • 18-12-2013
    God opgave til inspiration :-)