PL Værktøj A/S | VØ A | Eksamen august 2010

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk

Eksempelbesvarelse: PL Værktøj A/S | VØ A | Eksamen august 2010

Her finder du Studienets vejledende besvarelse af eksamenssættet til VØ A fra d. 13 august 2010 (hhx102-VØK/A-13082010)

Indeholder besvarelse i pdf-fil og bilag i Excel-fil.

Eksamenssættet indeholder besvarelsen af følgende opgaver:
Opgave 1 - Logistik - PL Værktøj A/S
Opgave 2 - Knap kapacitet - PL Værktøj A/S
Opgave 3 - Investering - PL Værktøj A/S
Opgave 4 - Regnskabsafslutning - PL Værktøj A/S

Indhold

1.1 (5 %)
Forklar, hvorfor virksomhedens vækststrategi i forbindelse med salg af 3D printerne kan betegnes som diversifikation.

1.2 (5 %)
Bestem den optimale indkøbsstørrelse for plastpatronerne.
En model til at bestemme den optimale indkøbsstørrelse findes i bilag 1. Modellen kan eventuelt anvendes.

1.3 (5 %)
Beregn de samlede årlige lager- og ordreomkostninger ved den optimale indkøbsstørrelse.
Se spørgsmål 1.2.

1.4 (10 %)
Diskuter, hvorledes det kan påvirke den logistiske effektivitet, hvis virksomheden etablerer et sikkerhedslager.

2.1 (10 %)
Udarbejd den optimale afsætningsplan for de 600 arbejdstimer. De nødvendige oplysninger fremgår af bilag 2.

2.2 (5 %)
Beregn, hvor stort et dækningsbidrag virksomheden går glip af på grund af manglende kapacitet. Se spørgsmål 2.1.

2.3 (5 %)
Vurder, om det vil være lønsomt at benytte underleverandøren til nogle af de nye forespørgsler, som ikke kan fremstilles indenfor de 600 arbejdstimer. Se spørgsmål 2.1.

2.4 (5 %)
Diskuter, om virksomheden bør benytte underleverandøren i det kommende kvartal.

3.1 (5 %)
Forklar, hvilken investeringsårsag der er tale om.

3.2 (5 %)
Opstil investeringens nettobetalingsstrøm.

I bilag 3 findes en skabelon til opstilling af nettobetalingsstrømmen. Skabelonen kan eventuelt anvendes.

3.3 (5 %)
Vurder, om det er lønsomt at investere i trådgnisteren.

3.4 (5 %)
Beregn, hvor stor scrapværdien mindst skal være, for at investeringen er lønsom.

4.1 (15 %)
Færdiggør afslutningsskemaet for 2009/2010, idet de interne bilag registreres.
Saldobalancen fremgår af bilag 4.

4.2 (5 %)
Udarbejd en resultatopgørelse til analyseformål for 2009/2010.

I bilag 5 findes en skabelon, som eventuelt kan anvendes.

4.3 (5 %)
Beregn for 2009/2010 virksomhedens aktiver, afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed. Se bilag 6.

4.4 (5 %)
Analyser de 3 nøgletal. Se spørgsmål 4.3.

Uddrag

1.1 Forklar, hvorfor virksomhedens vækststrategi i forbindelse med salg af 3D printerne kan betegnes som diversifikation

Til forklaringen af hvorfor den anvendte vækststrategi kan betegnes som diversifikation, tages der udgangspunkt i Ansoff's vækstmatrice. Hvis der skal være tale om diversifikation, så kræver dette at virksomhedens tiltag både har fokus på nye markeder og nye produkter. Ifølge Ansoff, så er dette den mest risikofyldte af de fire vækst-strategier og denne strategi bør som hovedregel først følges når man har udtømt mulighederne for at opnå vækst gennem de tre øvrige vækststrategier.

Grunden til at der i PL Værktøjs tilfælde er tale om diversifikation er, at virksomheden tidligere ”kun” har produceret forme til industrien, imens virksomheden nu har fået et forretningsområde der indkøber og videresælger 3D-printere. Da 3D-printere primært afsættes til skoler og ingeniørfirmaer, er der således både tale om ”nye markeder” og ”nye produkter” og dermed er strategien en diversifikationsstrategi..... Køb adgang for at læse mere

PL Værktøj A/S | VØ A | Eksamen august 2010

[96]
Bedømmelser
  • 04-01-2013
    Det gode ved denne opgave er, at den er struktureret og gennemført ned til mindste detalje. Specielt hele opgave 3 hjalp mig utroligt meget og jeg fik en langt større forståelse for meningen i opgaven. Jeg kan ikke som sådan finde nogle mangler på denne opgave og vil derfor klart anbefale den.
  • 22-11-2011
    God inspiration :) den var god til at sætte mig i gang med min opgave. fik 10 for min egen opgave, som jeg også har lagt ud.
  • 13-01-2014
    nxnsnkcnkscnkcskncsnkcsnksccs
  • 02-05-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Kunne bruge indholdet, dog ikke særlig forklarende.